وزیر اطلاعات در 2 راهی سوالات و تذکرات نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا

گروه سیاسی-  این روزها سوال نمایندگان مجلس اعم از اصولگرا و اصلاح طلب از وزیر اطلاعات و تذکر به این وزیر به نسبت گذشته بیشتر شده است. 

به گزارش افکارنیوز، گرچه محور سوالات و تذکرات غالبا بین 2 طیف سیاسی نمایندگان مشترک است، اما نوع نگاه نمایندگان و طرح سوال و تذکر بر اساس دیدگاههایشان باعث افزایش این سوالات و تذکرات شده است.

البته این سوالات از زمان بازداشت تعدادی از جاسوسان که در قالب تشکلهای محیط زیست فعالیت می کردند، نمود بیشتری یافته است.

بازداشت این عده بنا به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه با اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از جمله رژیم صیهونیستی و آمریکا صورت گرفت.

از میان بازداشت شدگان نام افرادی چون کاوس سید امامی که 19 بهمن در زندان خودکشی کرد و کاوه مدنی معاون عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست که به همراه خانواده اش از کشور فرار کرد و در خارج از کشور استعفاء داده، بیشتر بر سر زبانها افتاد.

بعد از بازداشت این عده از جاسوسان در اواخر سال گذشته، نمایندگان اصولگرا از وزیر اطلاعات خواستند تا نسبت به حضور افراد 2 تابعیتی در کشور، تردد آنها به داخل و خارج و فعالیت آنها در قالب NGO و تشکلهای مردمی محیط زیست، حساسیت بیشتری داشته و در این زمینه هم شاهد تذکر به وزیر اطلاعات بودیم و هم سوال.

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر یکی از نمایندگانی بود که در قالب سوال از حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات خواست تا درباره جاسوسی کاوس سید امامی و همکاران وی، به مجلس توضیح دهد.

ابطحی معتقد است که سید امامی جاسوس 2 تابعیتی بود که به همراه برخی افراد در قالب فعال محیط زیست و تشکل NGO سالیان سال در داخل کشور مشغول جاسوسی بودند و حتی افسر جاسوسی سیا به منزل او در تهران رفت و آمد می کرد. 

حال این نماینده از وزیر پرسید که چرا وزارت اطلاعات این جاسوس و همکارانش را شناسائی و دستگیر نکرد. آیا وزارت اطلاعات تحت فشار برخی دولتمردان بوده که نتوانسته این جاسوس را شناسائی کند؟. 

در همین راستا اواخر فروردین ماه فرار کاوه مدنی معاون عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست به خارج از کشور رسانه ای شد. هر چند برخی معتقدند اصلاح طلبان با قصد جلوگیری از افشای اطلاعات، این جاسوس را فراری دادند اما این فرد در حالی از کشور خارج شد که نمایندگان خواستار پاسخگویی وزیر اطلاعات در این زمینه شدند.

کریمی قدوسی نماینده مشهد، محمد دهقان نماینده چناران، احمد امیرآبادی نماینده قم، حسنعلی نوروزی نماینده شاهین شهر و حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی نوروزی نماینده رباط کریم پنج نماینده ای هستند که در قالب سه سوال از وزیر اطلاعات درباره فرار این فرد توضیح خواستند.

دلیل انتصاب این فرد بعنوان معاون سازمان محیط زیست و تائید صلاحیت وی توسط وزارت اطلاعات، دلیل مراقبت نکردن برای جلوگیری از فرار پس از انتشار اسناد جاسوسی این فرد، دلایل ادامه خطر سایه سنگین شوم نفوذ افراد 2 تابعیتی در این دولت از جمله سوالات این عده از نمایندگان اصولگرا از وزیر اطلاعات است.

IMG_20180501_083915_141

IMG_20180501_083910_858

همچنین احمد سالک نماینده اصفهان و جمعی از نمایندگان از جمله محمد جواد ابطحی نماینه خمینی شهر در جلسه روز چهارشنبه گذشته مجلس سوالی از وزیر اطلاعات تهیه و امضا کردند.

این سوال درباره نحوه و چگونگی جذب کاوه مدنی و فرار وی به خارج از کشور است.

همچنین در این سوال از وزیر پرسیده شده که چرا به رغم رد صلاحیت افراد 2 تابعیتی و امثال کاوه مدنی، باز این افراد در مناصب حساس بکار گرفته می شود.

اما طرف دیگر این ماجراها نمایندگان اصلاح طلب هستند. آنها هم با طراحی سوال و تهیه متن تذکر و جمع کردن امضاهای متعدد زیر این سوالات و تذکرات خواستار پاسخگویی وزیر اطلاعات هستند.

مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان جلسه علنی بعدازظهر روز دوشنبه 23 بهمن در باره فوت سید امامی به وزیر اطلاعات تذکر داد و خواستار توضیح شفاف وزیر برای مردم شد و گفت که باید معلوم شود که اگر اتهام اینها جاسوسی بوده با کدام سرویس در ارتباط بوده اند و اگر خودکشی نیز اتفاق افتاده، مسئولان زندان چرا دقت نمی کنند که چنین اتفاقاتی رخ ندهد؟.

همچنین در همین روز 43 نماینده در تذکری به وزیر درباره مرگ برخی از زندانیان کشور از جمله سید امامی خواستار توجه ویژه به حقوق زندانیان براساس اصول 32 و 39 قانون اساسی شدند.

اما نمایندگان اصلاح طلب بعد از فرار کاوه مدنی از کشور، این موضوع را از زاویه دیگر از جمله برخورد امنیتی با آنچه که آنها نخبگان می نامند، نگریسته و در قالب طرح سوال از وزیر اطلاعات خواستار توضیح وی در این باره شدند.

در حاشیه جلسه روز سه شنبه چهارم اردیبهشت 15 نماینده اصلاح طلب در قالب طرح سوال از وزیر اطلاعات «درباره برخوردهای امنیتی» اخیر با نخبگان سوال کردند و این سوال را  تحویل هیات رییسه مجلس دادند.

فاطمه حسینی نماینده تهران که طراح این سوال است به همراه 14 نماینده همفکر خود از شهر و استان تهران از وزیر پرسیدند که در راستای منافع ملی در حوزه علم و فناوری جهت اطمینان‌بخشی به نخبگان و بازگشت و اسکان همراه با آسایش و آرامش آنان در وطن در حیطه وظایف و اختیارات آن وزارتخانه تاکنون چه اقداماتی انجام شده است.

حال وزیر اطلاعات باید در روزهای آینده با حضور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همه این سوالات نمایندگان پاسخ دهد. 

پاسخ به اینکه چرا وزارت اطلاعات حساسیت لازم را برای انتصاب افراد 2 تابعیتی از خارج برگشته، ندارد و آنها در کشور جاسوسی می کنند و از طرف دیگر توضیح برای بازداشت این افراد با اتهام جاسوسی و بازگشت اجباری آنها به خارج از کشور از جمله کاوه مدنی تحت عنوان برخوردهای امنیتی با نخبگان.

این همان 2 راهی است که وزیر اطلاعات در بین نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفته است.