استاندار‌های دوگانه ترامپ در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و کره شمالی

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هفته گذشته در پایان سفر خود به واشنگتن کمی با صراحت سخن گفت. وی با وجود همه تلاش‌هایش برای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت احتمال می‌دهد ترامپ در نهایت تصمیم بگیرد از توافق هسته‌ای ایرانخارج شود. او افزود این اقدام تاثیر چندانی بر ژئوپولیتیک خاورمیانه ندارد.

در این مطلب آمده است: نتیجه‌گیری مکرون -که ترامپ به سمت تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش (و از بین بردن سیستماتیک میراث رئیس جمهور پیش از خود) در حرکت است- بینش جدیدی نیست؛ اما هنوز هم بجا است به خصوص در حالی که ترامپ از دیپلماسی با کره شمالی حمایت، اما از تلاش‌های دیپلماتیک با ایران انتقاد می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌های دولت خود در اعمال «حداکثر فشار» بر کره شمالی تمجید می‌کند، اقدامی که به ادعای وی موجب دیدار تاریخی میان کیم جونگ اون، حاکم کره شمالی و مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی در روز جمعه شد. این دیدار که در منطقه غیرنظامی میان دو کره در خاک کره جنوبی انجام شد، انعکاس‌های مثبتی درباره «عاری‌سازی هسته‌ای» این شبه‌جزیره و خوشبینی درباره دیدار برنامه‌ریزی شده ترامپ با کیم در پی داشته است.

واشنگتن پست در ادامه تحلیل خود با مطرح کردن ادعاهایی آورده است: اما اگر برنامه اعلام شده ترامپ در خصوص کره شمالی به ثمر برسد، به نظر نمی‌رسد که با توافق هسته‌ای ایران که وی قصد کنار گذاشتن آن را دارد تفاوت زیادی داشته باشد. گرچه این توافق به طور موثری برنامه هسته‌ای تهران را محدود کرده است، منتقدان این توافق در دولت ترامپ می‌گویند، گشایش اقتصادی برای ایران ایجاد کرده، اما در محدود کردن نقش گسترده‌تر این کشور در درگیری‌های مختلف خاورمیانه بی تاثیر بوده است. اما در همین حال، کاخ سفید احتمالا در حال نوشتن یک سناریو است که در آن کیم بتواند همان امتیازات را برای کره شمالی بگیرد، بدون آن که (کیم جونگ اون) کار چندانی برای اصلاح حکومت خود انجام دهد.

در ادامه این تحلیل آمده است: پیونگ‌یانگ ژست‌هایی حاکی از حسن نیت به خود گرفته است، از جمله وعده داده است سایت کلیدی آزمایش هسته‌ای خود را برچیند. اما تعداد زیادی از تحلیلگران همچنان نسبت به پیشرفت واقعی در این زمینه تردید دارند. 

آن‌ها همچنین می‌گویند اقدام احتمالی ترامپ در نقض توافق هسته‌ای بر مذاکرات با کیم سایه خواهد افکند. اما دولت ترامپ این مسئله را رد می‌کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به خاورمیانه به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کنم کیم جونگ اون به توافق ایران چشم دوخته باشد و بگوید اگر آن‌ها از این توافق خارج شوند، من نیز دیگر با آمریکایی‌ها گفتگو نخواهم کرد. آن‌ها اولویت‌ها و مسائلی مهمتر از نگرانی درباره ماندن یا خروج آمریکا از این توافق دارند.»

واشنگتن پست در ادامه تحلیل خود به پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و نوشت: برخلاف کره شمالی، ایران به بازرسی‌های کامل بین‌المللی تن داده است و تسلیحات هسته‌ای ندارد. ترامپ در این زمینه، ایدئولوژی یکپارچه‌ای از خود نشان نداده است.