آمریکا برجام را پاره می کند؟ / پشت پرده بازی جدید آمریکا با برجام

گروه سیاسی-  برجام باز هم بر سر زبان ها افتاده است، توافقی که از ابتدا با بد عهدی آمریکایی ها شروع شد و حالا سردمداران کاخ سفید و به ویژه ترامپ معتقد است باید از این توافق خارج شود.

به گزارش افکارنیوز، ترامپ در آخرین توئیت خود اعلام کرده که سه شنبه شب نظرش را درباره باقی ماندن یا خروج از برجام اعلام می کند و این در حالی است که شیخ حسن روحانی روز گذشته در سبزوار اعلام کرده که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ممکن است ایران این توافق هسته‌ای را با اروپا دنبال کند و این در حالی است که رئیس جمهور پیش از برجام، توافق با اروپا منهای آمریکا را بی‌فایده می‌دانست اما حالا از احتمال خروج آمریکا از برجام استقبال کرده و گفته شر آمریکا از برجام کم خواهد شد. 

از سوی دیگر  کشور اروپایی حاضر در برجام با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند در صورت خروج آمریکا از برجام، آنها در برجام باقی خواهند ماند.

این در حالی است که در آمریکا دو گروه موافق و مخالف برجام وجود دارند اما آنچه به نظر می رسد اینکه آمریکا از برجام خارج می شود.

در تحلیل این سناریوی غربی ها می توان گفت، آمریکا با خروج از برجام و اروپا با ادامه برجام به دنبال بازی جدیدی با این توافق در جهت گرفتن امتیاز های بیشتر از ایران و تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی هستند.

عملا با خروج آمریکایی ها از برجام این اروپایی ها هستند که این موضوع را اهرم فشاری بر ایران می کنند تا بتوانند امتیازات جدیدی بگیرند.

آنچه مشهود است اینکه همانطور که دلسوزان کشور و انقلاب بارها تاکید کردند اینکه خوش بینی به قول غربی ها خوش خیالی بیشتر نیست زیرا از همان ابتدا آمریکایی ها بد عهدی خود را نسبت به این توافق نشان داده بودند.

روحانی حالا پیش دستانه با پیش بینی خروج آمریکا از برجام می گوید ما برنامه خودمان را داریم؛ یا آنچه ما در برجام می‌خواهیم توسط غیرآمریکا تأمین و تضمین می‌شود، آمریکا که بیرون رفته به نظر من خیلی خوب می‌شود یک شری کم شد و اگر همه آنچه موردنظر ما است تأمین نمی‌شود ما راه خودمان را داریم و راه قانونی و معقول خودمان را داریم. رئیس قوه مجریه تصریح کرد: اگر آمریکا هر اقدام غلطی انجام دهد بعدها پشیمان خواهد شد و می‌فهمد اشتباه و خطای استراتژیکی انجام داده است، بنابراین ملت ما باید به آینده‌شان، زندگی‌شان، اقتصادشان و روابط اقتصادی‌شان مطمئن باشند. ما می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور شفاف گفته می توانیم کشور را اداره کنیم که در پاسخ باید گفت قبل از برجام نیز کشور اداره می شد، قرار بود برجام امضا شود تا مردم شاهد رشد و پیشرفت بیشتری باشند اما پس از امضای این توافق دستاورد آنچنانی برای ملت نداشته است. از سوی دیگر زمانی که روحانی اعلام می کند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود ما ادامه می دهیم این پیام به آمریکایی ها صادر شده که هر کاری دلتان می خواهد با برجام انجام دهید و این موضوع می تواند خطرناک باشد.

به نظر می رسد یکی دیگر از اهداف آمریکایی ها برای خروج از برجام ایجاد شوک جدید به اقتصاد ایران باشد و حالا که بازار ارز پر تلاطم است نقشه های خود را علیه ملت ایران عملی کنند اما همچنان سردمداران کاخ سفید ایرانیان را نشناخته اند و در محاسبات خود اشتباه می کنند.