دست‌وپا زدن «آمد نیوز» برای رفع فیلتر تلگرام

هفته گذشته با دستور قضایی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، پیام‌رسان تلگرام در ایران مسدود شد، مسدود شدنی که با واکنش متفاوت کاربران این پیام‌رسان روبرو شد.

* نظرات کاربران

برخی از کاربران از اساس با این تصمیم مخالف هستند و آن را خلاف آزادی‌های اجتماعی می‌دانند. عده‌ای دیگر به شدت از این موضوع حمایت می‌کنند و معتقدند که نباید بستر برای فعالیت‌های ضدامنیتی فراهم باشد. بعضی‌ها هم معتقدند که باید فضا رقابتی باشد و مردم خودشان انتخاب کنند که در کدام پیام‌رسان باید فعالیت کنند. در این میان هم هستند افرادی که در جلسات خصوصی از فیلترینگ حمایت، اما در فضای عمومی جامعه چهره مخالف به خود می‌گیرند.

* حرکت خزنده تروریست‌ها در کنار آرامش کاربران

هرچند که قریب به ۴۰ میلیون کاربر ایرانی به فضای کار با تلگرام عادت کرده بودند، اما خطر حرکت خزنده تروریست‌ها در این فضا غیرقابل انکار است.

شاید به همین دلیل بود که مهمترین دلیل فیلترینگ تلگرام در ایران، همین حضور آزادانه تروریست‌ها و برهم‌زنندگان نظم عمومی مردم عنوان شد. چرا که آشوبگران و اختلال‌گران به راحتی در این فضا دست به اقدامات خرابکارانه و تروریستی می‌زنند.

حتی ۲ روز پیش در پنجمین جلسه دادگاه متهمان حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی هم برگی دیگر از ماجرای ارتباط سرشبکه‌های داعشی در تلگرام افشا شد.

پیش از این نیز معاون دادستان کل کشور اعلام کرده بود که داعش تمام هماهنگی‌های خود برای حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی را از طریق تلگرام انجام می‌داد.

البته دامنه اقدامات تروریستی در بستر تلگرام فقط به تهران محدود نمی‌شود، زیرا تحقیقات پژوهشگران در فرانسه نشان داد عاملان مرگبارترین حمله تروریستی در خاک فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم که منجر به کشته شدن ۱۳۰ و زخمی شدن ۳۵۰ نفر شد، از «تلگرام» و «واتس‌آپ» برای انجام هماهنگی‌های لازم در این عملیات استفاده کردند. (منبع: واشنگتن‌پست)

* علت علاقه تروریست‌ها به تلگرام

در سال ۲۰۱۵ داعش فهرستی از برنامه‌های پیام‌رسان منتشر و آن‌ها را بر اساس میزان امنیت آن‌ها درجه‌بندی کرد. در آن فهرست، پیام‌رسان تلگرام در دسته برنامه‌های «امن» برای ارتباطات قرار گرفت. (منبع: وال‌استریت‌ژونرال)

استفاده از قابلیت «گفتگو‌های محرمانه» (Secret Chats) و روش‌های پیشرفته رمزگذاری‌های به کار رفته در آن‌ها و محافظت از این گفتگو‌ها با روش «رمزگذاری سرتاسر» (End-to-end encryption) از دیگر دلایل استفاده ترویست‌ها در تلگرام است.

«احمد یایلا»، کارشناس مسائل مقابله با تروریسم در دانشگاه «جورج میسون» آمریکا هم در مصاحبه‌ای با وبگاه خبری-تحلیلی «ووکس‌نیوز» گفته است: «لازم نیست شماره تلفنی که شما حساب تلگرام خود را با آن باز می‌کنید همان شماره‌ای باشد که در واقع از آن استفاده می‌کنید. پس، شما می‌توانید جعلی‌ترین آدم روی دنیا باشید.»

* جولان ضدانقلاب، منافق و تروریست در تلگرام

اگر ردّ بسیاری از ناآرامی‌ها اخیر از همان حادثه تروریستی مجلس و حرم امام (ره) گرفته تا اغتشاشات دی ماه سال گذشته را بگیریم یک سر آن به تلگرام می‌رسد.

عناصر و رسانه‌های ضدانقلاب، منافق، داعش و سلطنت‌طلبان با استفاده از این بستر امن، تمام تحرکات خود برای ضربه زدن به امنیت و آرامش مردم ایران به کار گرفتند و شاید به همین دلیل است که از هفته گذشته تا کنون که تلگرام مسدود شد، تمام تلاش خود را برای زیرسوال بردن فیلترینگ و حمله به مسئولان کشور انجام دادند.

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، آمد نیوز به عنوان سردمدار این جریان طی هفته گذشته علاوه بر ساماندهی ناآرامی‌ها و اعتصابات، حمایت از زندانیان امنیتی و تریبون دادن به مسئولان رژیم صهیونیستی، عمده تمرکز خود را حمله به فیلترینگ تلگرام قرار دادند.

آمد نیوز از زمان اعلام خبر فیلترینگ تا یکشنبه شب ۴۴۵ مطلب منتشر کرد که ۱۵۷ تا از آن‌ها یعنی چیزی در حدود ۳۵ درصد از مطالب علیه پیام‌رسان‌های داخلی و فیلترینگ تلگرام بوده است.

* جعل، کار و کسب من است

البته آمد نیوز برای رسیدن به هدف خودش از هیچ دروغ و جعلی دریغ نکرد. یکی از این موارد جعل اکانت اصلی دوروف موسس تلگرام بود. در حالی که اکانت دوروف durov@ است آن‌ها مطلبی را با تصویر و اسم پاول دوروف، ولی با یک اکانت جعلی منتشر کردند.

دست‌وپا زدن «آمد نیوز» برای رفع فیلتر تلگرام

اکانت اصلی دوروف

تصویر زیر اکانت جعلی است که آمد نیوز از آن به نقل از دوروف مطلب منتشر کرده است.

دست‌وپا زدن «آمد نیوز» برای رفع فیلتر تلگرام

نمونه دیگر، تصویر ساختگی از تعرفه خدمات پیام‌رسان سروش بود که آن‌ها منتشر کردند و بار دیگر مدعی شدند این پیام رسان، اطلاعات مردم را در اختیار نهاد‌های امنیتی قرار می‌دهد.

دست‌وپا زدن «آمد نیوز» برای رفع فیلتر تلگرام

در همین رابطه سیدمیثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان ایرانی سروش در گفتگویی با تکذیب این تصویر ساختگی تاکید کرد: نه‌تن‌ها استفاده از قابلیت‌های پیام‌رسان سروش مانند گروه، کانال و فضای ذخیره فایل رایگان است، بلکه حتی مصرف اینترنت در این پیام‌رسان نیز رایگان است.

به نظر می‌رسد، تحرکات رسانه‌های ضدانقلاب نتیجه بخش نبوده است و کوچ از تلگرام به سمت پیام‌رسان‌های داخلی به شدت ادامه پیدا کرده است. به طوری که تا امروز بیش از ۱۰ میلیون نفر فقط در پیام‌رسان سروش عضو شدند.