ایران بدون برجام؛ آرامش باز می‌گردد؟/ به‌هم خوردن برجام بر روابط بانکی تاثیر ندارد

گروه سیاسی- بهاءالدین حسینی‌هاشمی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: به هم خوردن برجام به این معنا نیست که به زمان تحریمها بازگردیم.

وی با بیان این‌که آن تحریم‌های سازمان ملل بوده که برداشته شده و تنها آمریکا تحریم خواهد کرد که امروزه نیز این‌گونه است، افزود: تاثیر به هم خوردن برجام تاثیر چشمگیری ندارد. چه‌بسا با توجه به اینکه تکلیف کشور معلوم می‌شود، شاید وضعیت بازار آرام بگیرد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: حتی ما معتقد بودیم اگر ترامپتعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کرد و واکنشی مانند گذشته داشت، قیمت دلار در بازار با موج ریزشی مواجه خواهد شد.

حسینی‌هاشمی تصریح کرد: الان شاهد هستیم که مجامع تعداد زیادی از بانک‌های ما برگزار نشده، بانک‌ها سودده نیستند یا کفایت سرمایه آنها بسیار پایین است.

وی در همین حال با بیان این‌که روابط بانکی در حال حاضر شرایط خوبی ندارد، متذکر شد: حال برجام به هم می‌خورد یا نه، بر روابط بانکی تاثیری نمی‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: وضعیت بانکی دو لبه دارد. یکی تحریم است و دیگری ساختار بد خود بانک‌های داخلی است.

حسینی‌هاشمی با بیان این‌که اگر تحریم نباشیم، باز ساختارهای بد بانکی کشور مانع بهبود روابط بانکی کشور می‌شود، افزود: بانک‌های خارجی در مورد پذیرش ریسک بانک‌های داخلی به دلیل این‌که صورت‌های مالی آنها مطابق با استانداردهای بین‌المللی نیست، احتیاط می‌کنند و هنوز امکان این‌که بانک کارگزار، ال‌سی‌های کشور ما را بپذیرد، خیلی فراهم نیست.