خروج از برجام به عنوان روزی که آمریکا به متحدانش پشت کرده در تاریخ ثبت خواهد شد

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز ضمن اشاره به این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره خروجش از برجام، نوشت روز هشتم می (هجدهم اردیبهشت) در تاریخ ماندگار خواهد شد و در آینده به عنوان روزی از آن یاد می‌شود که آمریکا باور خود به هم‌پیمانانش را کنار گذاشت.

فایننشال تایمز افزود، در واقع با خروج ترامپ از برجام، واشنگتن یک توافق بین المللی را نقض کرده است نه ایران.

نویسنده در ادامه یادآور شد، برای چند دهه گذشته این اولین بار بود که آمریکا اقدامی را بدون همراهی هم پیمانان اروپایی خود انجام داد و برای مثال به جنگ سال ۲۰۰۳ عراق اشاره می‌کند که آمریکا از حمایت انگلیس و اسپانیا و دیگر کشورها برخوردار بود.

فایننشال تایمز ادامه داد، اکنون ترامپ، آمریکا را از غرب جدا کرد و در یک گروه تنها با همراهی رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود قرار دارد. اما در سوی دیگر، اروپا، چین، روسیه، ایران با هم هستند و احتمالا دیگر کشورها همچون استرالیا، ژاپن، کانادا و هند هم به آن‌ها ملحق خواهند شد.

فایننشال تایمز به سفرهای اخیر سران دو کشور آلمان و فرانسه به آمریکا و سپس وزیر خارجه انگلیس به واشنگتن اشاره کرد و نوشت اما آقای ترامپ در شنیدن خواسته نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا ناشنوا بود.

نویسنده در ادامه نوشت،‌ ترامپ اروپا را در یک دوراهی دشوار میان ماندن در توافقی که امضا کرده و یا خروج از آن و ورود به جنگ «اول آمریکا» گذاشته است. اگر اولی را انتخاب کند در آن صورت تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌ها و شرکت‌های انرژی اروپایی در صورت ادامه تجارت آنان با ایران، آغاز می‌شود و اگر دومی را انتخاب کند، به معنای خطر در بحران خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد بود.