لاریجانی: امروز رهبری خیلی خوب مسیر را روشن کردند

رئیس مجلس گفت: شیطنت آمریکا در توافق هسته‌ای داستانی طولانی دارد و امروز مقام معظم رهبری خیلی خوب مسیر را روشن کردند و اجمالا گذشته مسائل بین ایران با این کشور‌ها را بیان کردند و برای آینده راهبرد مشخص تبیین کردند.

علی لاریجانی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار با معلمان و مدیران آموزش و پرورش کشور با قدردانی از زحمات جامعه فرهنگی کشور گفت: معلمان نقش بسیار موثری در آینده کشور دارند چرا که در راه تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از نمایندگان مجلس جزو خانواده فرهنگیان هستند و در کل نمایندگان با جدیت مسائل آموزش و پرورش را پیگیری می‌کنند و امیدوارم تلاش‌های مجلس در زمینه قانونگذاری و تصویب بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش باعث ارتقاء شرایط شود.

لاریجانی با اشاره به بدعهدی و شیطنت آمریکا در توافق هسته‌ای گفت: شیطنت آمریکا در توافق هسته‌ای داستانی طولانی دارد و امروز مقام معظم رهبری خیلی خوب مسیر را روشن کردند و اجمالا گذشته مسائل بین ایران با این کشور‌ها را بیان کردند و برای آینده راهبرد مشخص تبیین کردند.

وی افزود: این تجربه بسیار موثری است که غربی‌ها مخصوصا آمریکایی‌ها نگاه از بالا به پایین دارند و هر وقت احساس کنند چنین چیزی نیست بازی را به هم می‌زنند؛ این اتفاق در موضوع هسته‌ای رخ داد این در حالی بود که خود آمریکایی‌ها تقاضا و درخواست و نامه برای انجام مذاکره می‌نوشتند و با شروطی مذاکره آغاز شد و بعد از چند سال به توافق منجر شد که این توافق به تائید سازمان ملل رسید، اما اینگونه رفتار‌های آنان کاملا مخل امنیت جهانی است و اینکه هیچ تعهدی نسبت به توافق قائل نیستند بیانگر این است که کار با آن‌ها برخلاف ادعا‌های آنان، مشکل است.

وی ادامه داد: رفتار آمریکایی‌ها در دنیا ناامنی ایجاد می‌کند چرا که آنان به هیچ تعهدی پایبند نبوده و در صحنه بین‌الملل گسست ایجاد می‌کنند البته جمهوری اسلامی تجربه‌های زیادی دارد و این موضوع هم می‌تواند با دقت نظر ساماندهی شود و از آن عبور کرد، ولی این نقطه در روابط بین الملل باقی می‌ماند که کشوری که مدعی مدیریت جهانی است و علی القاعده باید به نظامات بین الملل بیش از دیگران پایبند باشد تا این اندازه غیرمسئولانه برخورد می‌کند.

لاریجانی گفت: کسانی که مدعی مدیریت جهانی هستند باید بیش از دیگران به نظامات و اصول بین المللی پایبند باشند، اما اینگونه نیست و به همین دلیل آشفتگی در صحنه بین الملل قابل مشاهده است. باید فرزندان ایران بدانند که چه سوابق و نامه نگاری‌ها و حرف‌هایی در جریان موضوع هسته‌ای صورت گرفته و به چه اصولی کشور‌ها دست یافتند و همچنین باید بدانند که همه این اصول را آمریکایی‌ها به سادگی زیرپا گذاشته اند.

وی با اشاره به اینکه ساختمان مجلس قدیم یادگاری از دوره مشروطه و آغاز مردم سالاری در ایران است، گفت: ابتدا از معلمان و جامعه فرهنگی این سوال را می‌پرسم که مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را در چه می‌دانید؟ مهم‌ترین چیزی که در ذهن‌ها می‌آید این است که باید منزلت معلمان حفظ شود و آنان از مشکلات مادی فراغت داشته باشند و ذهنشان درگیر نباشد.

لاریجانی تصریح کرد: زندگی معلمان باید قابلیت پیش بینی داشته باشد و به اندازه‌ای که زحمت می‌کشند به آن‌ها توجه شود البته به دلیل مشکلات مالی کشور رسیدگی‌های مطلوب صورت نگرفته است شاید این موضوع مطرح شود که بودجه‌های آموزش و پرورش چند هزار میلیارد تومان افزایش یابد، اما آیا این موضوع راه حل است؟ واقعا اینگونه نیست چرا که بودجه با محدودیت‌هایی روبه رو است و بنده در این سال‌های متمادی در مجلس مشاهده کردم که نمایندگان برای رفاه فرهنگیان تلاش کرده اند.

وی ادامه داد: حدود 310 هزار میلیارد تومان مجموع منابع درآمدی بودجه است و بودجه جاری کشور نیز همین حدود است و در کل برای انجام کار‌های عمرانی بودجه ضعیفی باقی می‌ماند که گاهی از فروش شرکت‌ها تامین می‌شد و در سال‌های اخیر نیز منابع از راه فروش اوراق مشارکت تامین شده که البته راه حل مناسبی نیست چرا که دولت‌های بعدی را مقروض می‌کند.

لاریجانی افزود: باید با همدیگر راحت حرف بزنیم در حال حاضر منابع موجود کافی نیست و از معلمان می‌خواهم که راه حل ارائه بدهند و با ایجاد مکانیزم‌هایی کار‌ها به مردم واگذار شود و آن مقداری از کار‌ها که باقی می‌ماند حمایت شده تا در حد مطلوبی انجام شود بنابراین باید ساز و کاری پیدا کرد تا سطح کار‌های ستادی کاهش یابد و انجام این مهم با واگذاری کار‌ها و اعمال نظارت و سیاستگذاری ممکن می‌شود.

رئیس نهاد قانونگذاری خطاب به معلمان گفت: با توجه به منابع بودجه دورنمای بهتری هم برای ارتقاء قابل توجه بودجه آموزش و پرورش نیست، بنابراین بنشینید و راه حل‌هایی را بیابید، ما هم کمک می‌کنیم به گونه‌ای که بتوان پیش بینی کرد که با این راه حل‌ها و قواعد مثلاً ظرف 3 سال وضعیت معلمان بهتر می‌شود.

لاریجانی بر ضرورت بهره گیری از فناوری‌های روز دنیا در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: در این رابطه هم مجلس و هم شورای عالی فضای مجازی می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی ادامه داد: باید به مسئله آموزش‌های فنی وحرفه‌ای در کشور توجه شود و نیاز‌های کشور اقتضا می‌کند در این موضوع تمرکز بیشتری وجود داشته باشد چرا که در حال حاضر جمعیت قابل توجه بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

لاریجانی افزود: در حال حاضر بیشتر گرایش به تحصیل در رشته‌های پزشکی وجود دارد و استعداد‌های برتر به سمت پزشکی می‌رود این در حالی است که باید به علوم پایه و مهندسی نیز توجه کرد و این موضوع باید تنظیم شود تا به توسعه کشور لطمه وارد نشود.

وی ادامه داد: البته با توجه به وضعیت فعلی برخی از کسانی که در رشته‌های پزشکی پذیرفته نمی‌شوند به خارج از کشور می‌روند و بعد‌ها به دلیل اینکه وزارت بهداشت و درمان برخی از مدارک دانشگاه‌ها را قبول ندارد فارغ‌التحصیلان با مشکلات دیگری روبه رو می‌شوند.

رئیس مجلس در خصوص مسئله کنکور گفت: بحث کنکور و تست زنی تمامی زحمات معلمان را از بین می‌برد چرا که تست زنی یک حرفه شده و آموزشگاه‌ها که در این زمینه تاسیس شده اند نیز کیفیت کار را در آموزش و پرورش از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه تست زنی باعث کاهش ابتکار دانش آموزان شده است، افزود: باید به موضوع برداشتن کنکور توجه شود چرا که برای رخ دادن سند تحول باید به نوآوری و ابتکار دانش آموزان توجه شود.

لاریجانی گفت: حجم کار درسی روی دانش آموزان زیاد است و این موضوع مانع از ابتکار و نوآوری دانش آموزان شده است بنابراین باید از روش‌های قدیمی غیرموثر پرهیز شود تا مجال برای تحقیق و تفکر دانش آموزان فراهم شود.

وی ادامه داد: برای آینده نیاز به کارخانه محفوظات نداریم و باید به جای اینکه افراد پشت میز نشین تربیت شود سعی کنیم تا جوانان مبتکر پرورش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس دغدغه‌ها و مشکلات فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد و حمایت‌های لازم را در این راستا انجام می‌دهد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم بطحایی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد این وزارتخانه به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.