جانشین فرمانده سپاه: خروج از برجام یک بهانه است

سردار حسین سلامی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی پیشرفت پایدار؛ رهیافت تاریخ و فرهنگ و تمدن دارالولایه سیستان در تالار فردوسی زاهدان اظهار داشت: کشور ما امروز در فراز یک جنگ اقتصادی جهانی است، دیروز رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام ایران را در مرکز تحریم‌های اقتصادی خود قرار دارد. این البته واقعه مهمی نیست، آمریکایی‌ها ۴۰ سال است که هر آنچه توانایی در بعد سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و اطلاعاتی و عملیات روانی دارند علیه ملت ایران به‌کار گرفته‌اند و به فضل الهی به کوچک‌ترین توفیقی دست نیافتند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد:، اما واقعیت آن است که خروج از برجام یک بهانه است، تسلیم کردن ملت ایران هدف آمریکاست. موضوع ملت ایران است و برجام و مباحث موشکی بهانه است. آنچه که در این جنگ اقتصادی اهمیت دارد دیپلماسی نیست. راه‌حل این جنگ "شکوفا کردن شجره مقاومت ملی" است، یعنی این نبرد راهکار خارجی ندارد.

وی افزود: مطمئن هستیم که اروپا هم در عمل از آمریکا تبعیت خواهد کرد. اگرچه در زبان ممکن است خودش را موافق برجام نشان دهد، اما این‌ها در یک جبهه هستند. امید به اینکه امروز دیپلماسی بتواند راهی برای حفظ برجام ایجاد کند شاید واقعی نباشد. البته از دیپلمات‌های عزیز می‌خواهیم همان‌گونه که رهبر عزیز و عظیم‌الشان مان فرمودند: مقتدرانه، عزتمندانه و منطقی منافع حیاتی ملت ایران را دنبال کنند و به آن‌ها فشار بیاورند و تضمین‌های قطعی را بگیرند.

اروپا نمی‌تواند از تبعیت سیاسی آمریکا خارج شود

سردار سلامی اضافه کرد:، اما می‌دانیم که تقریباً اروپا نمی‌تواند از تبعیت سیاسی آمریکا خارج شود، ولی ملت ایران این حقیقت بزرگ را بدانند در هر کجا که ما با دشمنان بزرگ مواجه شده‌ایم آنجا پیشرفت کرده‌ایم. شکوه ما، قدرت ما و اعتبار ما از درون نبرد‌های سخت به دست آمده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آیا اگر ما آن هشت سال دفاع سخت، اما با شکوه دفاع مقدس را نداشتیم امروز به این قدرت عظیم دفاعی می‌رسیدیم که همه جهانِ قدرتمند آن را به رسمیت می‌شناسد، از آن می‌ترسد و به دنبال متوقف کردن و محدودسازی آن است.

وی تصریح کرد: راز اینکه ما به بازدارندگی رسیدیم و امینت ملی‌مان را در سخت‌ترین شرایط پرالتهاب این منطقه حفظ کردیم و ایران را لنگرگاه ثبات این منطقه قراردادیم این بود که در دوران دفاع مقدس در برابر آن جنگ جهانی بزرگ ایستادیم.

ایران در پهنه دریا، در عرصه فضا و زمین به آرایش نوین رسیده است

سلامی با بیان اینکه ادبیات مقاومت را آموختیم، ادامه داد: روش غلبه بر قدرت‌ها را آموختیم، ابزار‌های لازم برای این غلبه را شناختیم و آن‌ها را ساختیم و سازمان دادیم. امروز در پهنه دریا، در عرصه فضا و در زمین به یک آرایش نوینی از یک قدرت عظیم رسیده‌ایم که راهکار نظامی را به روی دشمنان بسته‌ایم. ملت ایران بداند و مطمئن باشد که هیچ فضایی برای انتخاب گزینه نظامی به وسیله دشمنان ما وجود ندارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: راهکار نبرد دشمن علیه ما اقتصادی است، ما باید در این جنگ اقتصادی به ارزش‌ها، سرمایه‌ها و منابع حیاتی درونی کشورمان بازگردیم. اگر ما در معرض محاصره و تحریم اقتصادی قرار نمی‌گرفتیم، امروز همچنان به دلار‌های نفتی متکی بودیم که اگر دشمن آن‌ها را تحریم و محاصره می‌کرد نمی‌توانستیم دوام بیاوریم. اما امروز اقتصادمان از میدان تأثیر و جاذبه اقتصادجهانی تا حدود زیادی عبور کرده است.

وی ادامه داد: با همه زیرساخت‌های توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور را خودمان می‌سازیم، از سدها، خطوط ریلی، پالایشگاه‌ها، خودروها، هواپیماها، اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، همه نیاز‌های یک معیشت عزتمندانه را با تکیه بر فناوری‌های نوین در داخل کشور می‌سازیم که این ثمره تحریم است. تحریم‌های جدید هم به همین نسبت ملت ایران را شکوفا خواهد کرد.

عجز و ناتوانی سیاسی جزو ذاتی و لاینفک امروز آمریکا است

سلامی تصریح کرد: ایران در فشار، در جنگ، در تحریم، در محاصره، در انزوای سیاسی رشد کرده است، می‌خواستند ما را از نظر سیاسی منزوی کنند و بجای اینکه اهل معادلات سیاسی، منطقه و جهان به ما متصل باشند ما متصل به معادلات دیگران باشیم و ما موضوع محوری معادلات سیاسی باشیم، اما امروز می‌بینیم دایره نفوذ معنوی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران چقدر از مرز‌های سیاسی، پیش رفته است و قاعده یک تمدن اسلامی را ساخته است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی امروز همه‌جا در این منطقه در مقابل دشمنان بزرگ، قدرت سازی کرده است، ساختار‌های قدرت دفاعی روی زمین امروز خوراک دشمنان بزرگ ما را تجزیه کرده و دشمنان بزرگی نظیر آمریکا را به حاشیه تحولات سیاسی رانده است.

وی عنوان کرد: در سوریه آمریکایی‌ها چه نفوذی دارند؟ در کجای تحولات سوریه هستند؟ در گوشه‌ای از شمال شرق سوریه حضور دارند. شاید در یک سی‌ام جغرافیای سیاسی و جغرافیای سرزمینی سوریه‌اند. فاقد راهبرد و سیاست‌اند، سرگردان، ناتوان و عاجزند. موشک می‌زنند، ولی هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

سلامی ادامه داد: به عراق و یمن نگاه کنید. به هر نقطه‌ای که نگاه می‌کنید عجز و ناتوانی سیاسی جزو ذاتی و لاینفک امروز آمریکا است. ما نگران نیستیم. ما قدرتمندیم. امروز امنیت انرژی در جهان به دست ماست.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز کلید حل معادلات سیاسی در دستان انقلاب ما است. دشمنان امروز نمی‌توانند اراده یک ملت را تحت تأثیر قرار دهند. می‌دانیم آن‌ها قادر به انتخاب گزینه‌های نظامی نیستند. در عرصه سیاسی هم تا حدود زیادی عقب نشسته‌اند. به‌تدریج در حال منزوی کردن خود هستند. ایران درخشیده است. پس باید محاسبه گرانه‌تر عمل کنند. ما هم در درون باید شناخت عمیقی نسبت به این توطئه‌ها داشته باشیم.

فرض می‌کنیم در جغرافیای عالم آمریکا وجود ندارد

وی اظهار داشت: ما می‌دانیم اتفاق عجیبی نخواهد افتاد. جهان بسیار بزرگ‌تر از آمریکا است. ما فرض می‌کنیم در جغرافیای عالم کشوری به‌عنوان آمریکا وجود ندارد. اگر آمریکا کشف نشده بود ما چگونه زندگی می‌کردیم؟ فرض می‌کنیم اروپایی نبوده است اصلاً فرض می‌کنیم فقط در کره زمین ایران است، چگونه زندگی می‌کنیم؟

سلامی خاطرنشان کرد: ایران تمام ظرفیت‌ها، منابع و زیرساخت‌ها برای یک زندگی مستقل از همه عالم را در اختیار دارد. هرچند که این کشور تحریم‌پذیر و محاصره‌پذیر نیست. ما بزرگیم، با ۱۵ کشور همسایه‌ایم و نقش اساسی در حل مسائل جهان داریم. مگر می‌توان با چنین کشوری درافتاد؟

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: قدرتمندانه به‌پیش می‌رویم، از هیچ‌چیز نگران نیستیم، این مسیری است که ملت ایران انتخاب کرده است، عزت خود را با دلار عوض نمی‌کند. استقلال خود را با هیچ‌چیزی عوض نمی‌کند. قدرت نظامی و بازدارنده خود را گسترش می‌دهد و خود را درحالی‌که دشمن از تهدید سخن می‌گوید خلع سلاح نمی‌کند.

وی افزود: نفوذ منطقه‌ای ایران چیزی نیست که دشمنان بتوانند آن را متوقف کنند. قبل از آنکه این‌یک حضور باشد، یک نفوذ منطقی است. منطق انقلاب ما است که نفوذ کرده و بعثت ایجاد کرده است و جهان اسلام را با جهاد و شهادت برای بازیابی هویت خود آشنا کرده است.

سلامی تصریح کرد: آیا می‌توان مسلمانی را از مسلمانان گرفت؟ انقلاب ما به شکل فیزیکی حضور و نفوذ ندارد که بتوان آن را مهار کرد. این نفوذ کاملاً معرفتی، دینی، معنوی، سیاسی و اجتماعی است و این عناصر را دشمنان ما ندارند.