ترامپ شکاف بین آمریکا و اروپا را عمق بخشیده است

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفته است که اروپا دیگر نمی تواند به آمریکا اتکا کند؛ اظهارنظری که تقریبا از سوی امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز تکرار شد. هر دوی این رهبران اروپایی سفری دقیقه نودی به واشنگتن داشتند تا ترامپ را به پایبندی به توافق ایران متقاعد کنند.  
سناتور باب منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می گوید: « (خروج آمریکا از برجام) ضربه دیگری به اتحاد میان آمریکا و اروپا وارد کرد. اروپاییان دیگر نمی دانند از این که چقدر اتحاد ما با آن ها قوی و عمیق است، چه برداشتی باید بکنند. ما به اروپایی ها نیاز داریم. ما برای دستیابی به اهدافمان، چه اهداف مرتبط با ایران و چه اهداف دیگر، به کشورهای اروپایی نیاز مبرم داریم.» 
این تارنمای آمریکایی در ادامه نوشت: ترامپ سه شنبه گذشته از توافق هسته ای خارج شد و متعهد شد که شدیدترین تحریم های اقتصادی را بر «هر کشوری که به ایران در مسیر خود برای دستیابی به سلاح های اتمی یاری دهد» نیز اعمال خواهد کرد. 
در نتیجه، این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم پایبندی رهبران اروپایی به تعهدات خود ضمن توافق هسته ای، آمریکا شرکت های اروپایی را که با ایران تجارت می کنند، تحریم کند.  
دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا روز سه شنبه هفته جاری با جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در مورد آینده توافق هسته ای گفتگو خواهند کرد. 
تصمیم ترامپ در مورد ایران تازه ترین رویداد نامطلوب برای متحدان اروپایی آمریکا است که بیهوده به لابی کردن در مسائلی چون توافق تغییرات اقلیمی پاریس و تعرفه های آلومینیوم و فولاد کوشیدند.
هیل در ادامه به نقل از باربارا اسلاوین عضو ارشد شورای آتلانتیک نوشت: رهبران اروپایی انگیزه ای ندارند تا مذاکرات خود با آمریکا را در مورد ایران از اطمینان حاصل کردن از این که شرکت هایشان به خاطر تجارت با ایران تحریم نمی شوند، فراتر ببرند. 
اسلاوین خاطرنشان کرد که روابط کنونی میان اروپا و آمریکا از زمان آغاز جنگ عراق تاکنون در پایین ترین سطح خود قرار دارد. 
«ترامپ رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان را تحقیر کرد. آن ها را ملعبه خود قرار داده بود چون گربه ای که با یک موش بازی می کند. هیچوقت قصد حفظ توافق هسته ای را نداشت.»
قطع ارتباط با کشورهای اروپایی یکی از اصلی ترین دلایل مخالفت منتقدان پاره کردن توافق هسته ای بود. آن هم با توجه به همکاری نزدیکی که دولت باراک اوباما با این متحدان برای محقق کردن برجام داشت. 
این تارنمای آمریکایی در پایان اضافه کرد: از طرف دیگر کارشناسان با اشاره به رخدادهای روزهای اخیر در بلندهای جولان که پس از خروج آمریکا در برجام اتفاق افتاد، نوشت که پس از این اقدام ترامپ، تنش ها در خاورمیانه می تواند بالا بگیرد.