گفتگوی سئول با واشنگتن درباره آثار خروج آمریکا از برجام

دولت کره جنوبی روز جمعه با برگزاری نشستی، راه‌های مختلف کاهش آثار خروج آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران (برجام) را بر شرکت‌های کره‌ای بررسی کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد دولت تلاش می‌کند آثار احتمالی تدابیر تنبیهی آمریکا را بر شرکت‌های تجاری و گروه‌های صنعتی کره‌ای که با ایران رابطه دارند، کاهش دهد.

به نوشته این خبرگزاری، کره جنوبی خود را آماده می‌کند تا درباره آثار احتمالی این تحریم‌ها بر شرکت‌های خود با دولت آمریکا مذاکره کند و امیدوار است بتواند که در این زمینه از معافیت برخوردار شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیش از پایان ضرب‌الاجلی که برای اروپایی‌ها درباره برجام تعیین کرده بود، تهدید‌های خود را عملی و آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد. او همچنین تهدید کرد تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران دوباره برقرار خواهد شد.

ترامپ پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج آمریکا از توافق نامه هسته‌ای ایران، تصریح کرد شرکت‌های خارجی بین سه تا شش ماه فرصت دارند از ایران خارج شوند تا تدابیر تنبیهی که دسترسی آن‌ها را به بازار آمریکا محدود می‌کند، شامل حال آن‌ها نشود.این تصمیم همه شرکت‌های خارجی را که با ایران همکاری می‌کنند، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

یونهاپ  نوشت: توافق‌نامه هسته‌ای ایران با هدف تسهیل تبادلات تجاری و اقتصادی با ایران در ازای تعهد تهران به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش امضا شد، اما بیم آن می‌رود که شرکت‌های خارجی به علت تحریم‌هایی که دونالد ترامپ قصد دارد دوباره بر ضد ایران به اجرا گذارد، از تبادلات تجاری با ایران مایوس شوند.