تصمیم ترامپ درباره ایران ممکن است یونان را به باتلاق فرو ببرد

 روزنامه نیویورک تایمز نوشت: یونان پس از هشت سال شناور بودن روی وام‌های دریافتی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول، اکنون به صورت ناگهانی خود را در برابر امواج متلاطمی می‌یابد که در پی تصمیم یکجانبه ترامپ برای خروج از برجام ممکن است این کشور را نیز در باتلاق فرو ببرد.

در این مطلب آمده است: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت خود در اسرائیل از تل‌آویو به قدس ممکن است زنجیره رویداد‌هایی را به دنبال بیاورد که روند بهبود اقتصادی شکننده یونان را به خطر اندازد. با توجه به اینکه سه موافقت نامه آخر برای کمک‌های مالی بین‌المللی به یونان ماه اوت پایان می‌یابد، دولت این کشور تلاش کرده است این پیام را به جهان بدهد که یونان به زودی یک کشور «عادی» خواهد بود که می‌تواند در اقتصاد بین‌المللی روی پای خود بایستد. تلاطم در منطقه خاورمیانه به منزله تهدیدات جدیدی علیه اقتصاد، امنیت، و حتی روابط یونان با شرکای کلیدی خود -- آمریکا و اتحادیه اروپا -- خواهد بود.

یونان از پیش هم با ترکیه در همسایگی خود مشکلاتی داشته است. روابط رو به وخامت آنکارا با واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی بر سر مجموعه‌ای از مسائل موجب افزایش فشار بر یونان شده است: افزایش شدید مهاجران و پناهجویانی که در ماه‌های اخیر از ترکیه خود را به یونان رسانده اند، تداوم بازداشت دو سرباز یونانی در ترکیه که اوایل ماه مارس به اشتباه وارد خاک ترکیه شدند و یک رشته اقدامات نظامی تلافی‌جویانه ترکیه. این‌ها همگی خطراتی را برجسته می‌کنند که یونان به عنوان کشور خط مقدم اتحادیه اروپا در یک منطقه بی‌ثبات و متلاطم با آن‌ها مواجه است.

نیویورک‌تایمز نوشت: اردوغان خود را قربانی یک کودتای نافرجام و قهرمان دفاع از مسلمانان در همه جا، از جمله در فلسطین، معرفی می‌کند. این اواخر، ترکیه که عضو ناتوست، در میان شبکه سیال رقابت‌ها و ائتلاف‌های منطقه ضمن اصطکاک با آمریکا بر سر اشغال بخشی از شمال سوریه مناسبات نزدیکتری با روسیه و ایران برقرار کرده است. اقدامات اخیر ترامپ ممکن است به افزایش تنش میان ترکیه، آمریکا و اسرائیل منجر شود. در همین حال، روابط یونان با آمریکا و اسرائیل هرگز به این خوبی نبوده است. ارزش راهبردی افزایش یافته یونان می‌تواند به نفع این کشور تمام شود زیرا آتن برای مهار ترکیه و کمک به احیای اقتصادی یونان به حمایت آمریکا و اروپا نیاز دارد. با این حال، هرچه نفوذ واشنگتن و بروکسل روی آنکارا کمتر شود، و هرچه اقدامات یکجانبه ترکیه بیشتر شود، مخاطرات برای آتن بیشتر می‌شود.