مقام آمریکایی: ترامپ یک دایناسور قاتل است

در ادامه مخالفت‌ها در آمریکا با مواضع سیاست داخلی و خارجی رئیس‌جمهور این کشور، سفیر دو سال اخیر واشنگتن در پاناما به شدت به مواضع دونالد ترامپ و رفتارهای او تاخته است.

«جان فیلی» از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سفیر آمریکا در پاناما بود و حدود دو ماه قبل به دلیل اختلاف نظر با مواضع دولت ترامپ از سمت خود استعفا داد.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر استعفای این سفیر را به «دلایل شخصی» خوانده بود.

وی در مصاحبه تازه با نشریه «نیویورکر» اظهارات تندی علیه رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد و او را مانند یک دایناسور قاتل خواند.

سفیر سابق آمریکا در پاناما، ترامپ را «ولاسیرپتر» خواند؛ این نامی علمی برای یک دایناسور کوچک است که به آن «دزد چابک» هم می‌گویند.

ولاسیرپتر یا دزد چابک یک دایناسور کوچک بود. او به نسبت دیگر دایناسورهای هم‌جثه‌اش، بزرگتر بود و کمتر از یک متر قد و وزنش ۷ تا ۱۵ کیلوگرم وزن داشت.

سفیر سابق آمریکا در این مصاحبه گفت که «او (ترامپ) در محافل خصوصی دقیقا جوری رفتار می‌کند که انگار او در تلویزیون حضور دارد البته با این تفاوت که او در محافل عمومی فحش نمی‌دهد(در محافل خصوصی فحاشی می‌کند)».

فیلی در ادامه، رئیس‌جمهور آمریکا را «دایناسور قاتل» خواند و گفت: «او (ترامپ) شبیه به ولاسیرپتر است و باید رئیس باشد و اگر شما به او امور را واگذار نکنید و به او استناد نکنید، شما را می‌کشد».

وی در بخش دیگری از مصاحبه، با انتقاد از مواضع سیاست خارجی ترامپ، به خروج از برجام اشاره کرد و خاطره ای از تماس یک دیپلمات غربی با او دقایقی پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به منظور اعلام آمادگی برای کمک و همچنین ابراز تسلیت تعریف کرد.

او گفت: «حالا که ما از (توافق آب و هوایی) پاریس، ایران (برجام) خارج شدیم و به سراسر جهان تعرفه بستیم، دیگر جای تعجبی نیست که چنین تماسی دیگر با ما برقرار شود».