به نوشته روزنامه جاجم،اين موضوع باعث طرح مباحث ضدونقيض و پراكنده و موجب مباحث داغ در ميان نمايندگان مجلس شد. البته نتايج اوليه و اخبار منتشره در اينباره طي روزهاي آتي و با درخواست بررسي مجدد افراد ميتواند دچار تغيير و تحولاتي هم بشود.

هیات‌های اجرایی که روند تشکیل آنها همزمان با آغاز نام‌نویسی کاندیداها در سوم دی ماه آغاز شد و ظرف ۶روز از میان معتمدان محلی چون کسبه، بازاریان، کشاورزان، کارگران، فرهنگیان و اعضای شوراهای اسلامی شکل گرفت، ۱۰ روز فرصت داشتند به همراه فرماندار و رئیس اداره ثبت احوال مرکز هر‌یک از حوزه‌های انتخابیه، نتایج استعلام‌های انجام شده در مورد داوطلبان انتخابات مجلس نهم را با شرایط ذکر شده در ماده ۲۸ قانون انتخابات، مطابقت دهند و نتیجه این مطابقت‌ها را روز بیستم دی ماه(دیروز) به داوطلبان و هیات‌های نظارت استانی اعلام کنند. این نتایج مشخص کرد در استان تهران از میان ۱۰۶۶ داوطلبی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، صلاحیت ۷۴۷ نفر تایید شد و ۳۱۹ نفر بقیه نیز یا انصراف داده‌اند یا احراز صلاحیت نشده‌اند یا رد صلاحیت شده‌اند. اگر‌چه تا پایان وقت دیروز هنوز اسامی همه افرادی که صلاحیتشان از سوی هیات‌های اجرایی احراز نشده، رسما منتشر نشده است اما برخی رسانه‌ها اسامی را منتشر کردند که نام تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس نیز در میان آنان به چشم می‌خورد.

اما موضوع رد صلاحیت برخی از این اسامی یا توسط خود آنان یا مسوولان وزارت کشور تکذیب گردید.

در ماده ۲۸ قانون انتخابات شرایطی ذکر شده و به اعتقاد هیات‌های اجرایی، داوطلبانی چون افرادی که نام آنها ذکر شد برخی از این شرایط را نداشته‌اند. این شرایط عبارتند از: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوشهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی، حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام.

البته، نمایندگان مجلس از شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد مستثنا هستند چون طبق قانون، دوره نمایندگی آنها معادل فوق‌لیسانس حساب می‌شود. براساس آنچه پیش از این اعلام شده بود در حوزه انتخابیه استان تهران تمامی کاندیداهای اقلیت‌های دینی تایید صلاحیت شده‌اند.

از جمله افرادی که صلاحیت‌ آنها احراز شده است می‌‌توان به محمدرضا تابش، علیرضا محجوب، محمدرضا خباز، مصطفی کواکبیان و سیدحسین هاشمی اشاره کرد که به اصلاح‌طلبان تعلق دارند. فارس گزارش داد که عباس امیری‌فر، امام جماعت مسجد نهاد ریاست‌جمهوری نیز تایید صلاحیت شده‌ است.

نتایج اعلام شده قابل اعتراض است

نتایجی که دیروز از سوی هیات‌های اجرایی به داوطلبان و همچنین هیات‌های نظارت استان‌ها ابلاغ شد نتایج اولیه است و ردصلاحیت‌‌شدگان از امروز به مدت ۴ روز فرصت دارند اعتراض خود را به نتایج اعلام شده به هیات‌های نظارت استانی اعلام کنند. افرادی که در هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند هم هنوز مراحل دیگری را باید بگذرانند تا بتوانند خود را به انتخاباتی که در دوازدهم اسفند برگزار می‌شود، برسانند؛ از جمله این‌که هیات‌های نظارت همزمان با این‌که از بیست‌و پنجم این ماه به شکایت داوطلبان معترض رسیدگی می‌کنند، صلاحیت کاندیداهای تایید صلاحیت شده را نیز مورد بررسی مجدد قرار می‌دهند و بعید نیست که برخی از داوطلبان تایید صلاحیت‌شده، در این مرحله رد صلاحیت شوند.

۲۳ درصد کاهش رد صلاحیت‌ها

در همین راستا، وزیر کشور از کاهش ۲۳ درصدی رد صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به مجلس هشتم خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، مصطفی محمدنجار دیروز در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور گفت: کار بررسی صلاحیت نامزدها از سوی هیات‌های اجرایی به پایان رسید و نتایج به هیات نظارت استان‌ها اعلام شد. وی افزود: براین اساس میزان رد صلاحیت داوطلبان در این دوره ۱۷ درصد است و با توجه به این‌که دوره قبلی ۴۰ درصد رد صلاحیت داشتیم از کاهش ۲۳ درصدی حکایت دارد. وزیر کشور آمار ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی را ۵۴۰۵ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد ۸۵ نفر تا امروز انصراف داده‌اند اما از مجموع کل ثبت‌نام‌شدگان نهایی غیر از افراد منصرف، ۱۷ درصد رد صلاحیت شدند در حالی‌که در دوره انتخابات پیشین ۴۰ درصد بود. وزیر کشور اضافه کرد: نتایج داوطلبان رد صلاحیت شده نیز به صورت محرمانه به خود داوطلبان اعلام خواهد شد و داوطلبان رد صلاحیت شده تا ۴ روز فرصت دارند شکایت خود را برای بررسی دوباره صلاحیت‌ها به هیات‌های نظارت اعلام کنند. در همین حال برخی از داوطلبانی که صلاحیت آنها از سوی هیات‌های اجرایی رد شده، ضمن اعلام این‌که در این زمینه اعتراض خواهند کرد تاکید دارند که به هر نتیجه‌ای که از این اعتراض بدست آید پایبند خواهند بود.

قاضی‌پور: به تصمیمات نظام ‌پایبندیم

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه که یکی از افراد رد صلاحیت شده است، در این زمینه گفت حتی در صورت صحه شورای نگهبان و نظر هیات‌های نظارت بر این اقدام، هیچ خدشه‌ای به سربازی امثال بنده برای نظام جمهوری اسلامی ایران وارد نخواهد شد و به هر نظر و تصمیمی که قانون درباره ما بگیرد، پایبند خواهیم بود و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد دشمنان خبیثنظام اسلامی و رسانه‌های نظام سلطه از جمله شبکه بی‌بی‌سی رسانه رژیم سلطنتی انگلیس از این موضوع سواستفاده کند. داریوش قنبری، عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز که رد صلاحیت شده است، گفت: در این زمینه روال قانونی را پیگیری می‌کنم. وی افزود: اقداماتی که من انجام داده‌ام، در راستای وظایف نمایندگی بوده و کاری خارج از این نکرده‌ام.

خباز: روند انتخابات همیشه سالم بوده است

محمدرضا خباز، عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز از کاندیداهایی که رد صلاحیت شده‌اند خواست مسیر‌های قانونی را دنبال کنند. وی با تاکید بر این‌که ‌کاندیداهایی که رد صلاحیت می‌شوند، قبل از هجمه باید مسیر‌های قانونی را بروند، به تصویب قانون انتخابات اشاره و اظهار کرد: ‌اگر کسی در مرحله اول به هر دلیلی رد صلاحیت شد‌ ‌یا این‌که صلاحیتش احراز نشد، ‌۴ روز مهلت دارد که به هیات نظارت استان اعتراض کند. وی افزود: اگر هیات نظارت استان به شکایت رسیدگی نکرد، کاندیداها می‌توانند به هیات مرکزی نظارت مراتب اعتراض خود را اعلام کنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم در خصوص شرایط برگزاری انتخابات در کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ‌ در طول عمر ۳۲ ساله انقلاب اسلامی ۳۰ انتخابات در کشورمان برگزار شده است که روند برگزاری آنها بسیار سالم و به دور از هیچ گونه ایرادی بوده است.

عضو حزب اعتماد ملي در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: با توجه به اينكه تاكنون فضاي انتخاباتي كشور بسيار سالم و به دور از تقلب بوده است نبايد اجازه دهيم برخي از اشخاص براي رسيدن به قدرت از فضاي انتخاباتي سواستفاده كنند. خباز با اشاره به اينكه تا به امروز انتخابات در كشورمان بدون هيچگونه شائبه و تقلبي صورت گرفته است، اذعان كرد: اميدواريم انتخابات مجلس نهم نيز بدون هيچ گونه مشكلي با حضور حداكثري مردم برگزار شود و هياتهاي اجرايي بدون توجه به گرايشهاي سياسي به وظيفه خود عمل كنند و كساني كه پايبندي آنها به اعتقادات اسلامي و آرمانهاي امام(ره) و ولايت فقيه اثبات شده است به عرصه خدمت به مردم يعني مجلس وارد شوند.