واعظان در شب قدر سیاسی صحبت کنند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: رابطه میان سیاست و معنویت رابطه‌ای گسترده است  و اگر کسی به جامعه اسلامی در مقام سیاست ورزی و مدیریت ظلم کند، بدترین آدم است.

وی ادامه داد: به همین دلیل شما می‌بینید، برخی کسانی که در عرصه مدیریت‌های اجتماعی و سیاست آدم بدی می شوند، به طور وحشتناک در معنویت سقوط می‌کنند.

پناهیان با بیان اینکه انقلاب‌ گری به معنای دلسوزی برای مسائل جامعه را از بالاترین عبادت‌هاست، تصریح کرد: عابدترین انسان کسی است که دلسوز جامعه اسلامی باشد. برخی به واعظان در شب قدر می‌گویند مگر سخنرانی شب قدر جای حرف های سیاسی است؛ این حرف ها جای تاسف دارد. بهترین واعظ در شب قدر کسی است که درباره سیاست و جامعه صحبت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه چرا حضرت امام(ره) که در اوج عرفان است در اوج سیاست هم قرار داشت؟ ادامه داد: امام(ره) به دلیل عارف بودن، سیاسی شده بودند. نمونه دیگر این عرفان و سیاست، آیت الله بهجت بودند. رزمندگان حزب الله لبنان در جریان جنگ 33 روزه، تحت هدایت های معنوی حضرت آیت الله بهجت قرار داشتند.

وی اظهار کرد: معنویت ما با سیاست یکی است. اینطور نیست که ما صرفا در اسلام چهارتا دستور داشته باشیم که نشان بدهد در دین ما، سیاست هم وجود دارد.

پناهیان با بیان اینکه نگاه به مدیران باید نگاه مقدسی باشد، گفت: این بی مایه‌گی است اگر انسان فرصت مدیریت را برای تقرب به خدا از دست بدهد. آنقدر باید به مدیران مثبت نگاه کنیم که همگان انتظارشان از مدیران بالا برود و همه به ایشان التماس دعا بگویند اما این‌ها در فرهنگ ما وجود ندارد؛ اگر نیست، نشان می دهد نتوانسته‌ایم میان سیاست و معنویت رابطه‌ای تبیین کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه صدقه دادن بسیار ثواب دارد اما اگر برای ریشه کن کردن فقر اقدام کنید، ثواب بیشتری دارد، ادامه داد: این معنایش این نیست که دستگیری از فقیر را کنار بگذاریم. همین شعار مرگ بر آمریکا که شما می‌گویید، باعث ریشه کن کردن فقر می‌شود.

وی تصریح کرد: کمک کردن به یک انسان ضعیف، برای خود صدقه است. حالا اگر از یک جامعه ضعیف و از مظلومین منطقه مانند یمن حمایت کنید، چه قدر صدقه است؟ این‌ها باید جز معنویات باشد نه اینکه بخواهیم به این مسایل صرفا به عنوان رسوم اجتماعی و سیاسی نگاه کنیم.