تحلیل آرای لاریجانی در ۱۱ سال اخیر + جدول

انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته (چهارشنبه  9 خرداد) در صحن علنی قوه مقننه برگزار شد و اعضای این هیئت برای اجلاسیه سوم مجلس دهم مشخص شدند.

بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه علنی روز گذشته امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد که علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‌بابایی برای تصدی کرسی ریاست مجلس ثبت‌نام کرده‌اند که پس از رأی‌گیری انجام‌شده مشخص شد که از 272 رأی مأخوذه، عارف 114 رأی، حاجی‌بابایی 54 و علی لاریجانی 101 رأی، کسب کرده‌اند و به‌دلیل اینکه هیچ‌یک از کاندیداها نتوانست حد نصاب لازم را کسب کند انتخاب رئیس قوه مقننه به دور دوم کشیده شد.

پیش از آنکه کارت‌ درج اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست مجلس بین نمایندگان توزیع شود، حمیدرضا حاجی‌بابایی پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد به‌نفع علی لاریجانی از کاندیداتوری انتخاب رئیس قوه مقننه کناره‌گیری می‌کند.

پس از این اتفاق، کارت‌ها بین نمایندگان توزیع شد و پس از شمارش آرا مشخص شد که علی لاریجانی 147 و محمدرضا عارف 123 رأی کسب کرده‌اند که بدین ترتیب علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

در جدول زیر نگاهی به آرای علی لاریجانی در چند اجلاسیه اخیر پارلمان داریم. بررسی این آرا نشان می‌دهد که لاریجانی کمترین رأی خود را در 11 سال اخیر کسب کرده است.

دوره مجلس اجلاسیه تعداد آرا افزایش / کاهش به‌نسبت قبل
هشتم اول 237  -
هشتم دوم 216 کاهش
هشتم سوم 214 کاهش
هشتم چهارم 212 کاهش
نهم اول 177 کاهش
نهم دوم 213 افزایش
نهم سوم 187 کاهش
نهم چهارم 205 افزایش
دهم اول 237 افزایش
دهم دوم 204 کاهش
دهم سوم 147 کاهش