تحلیلگر پیشین سیا: تصور تسلیم ایران کاملاً اشتباه است

«پیلار» در یادداشتی در نشریه نشنال‌اینترست با عنوان «برنامه پامپئو برای ایران محتوم به شکست است» به بررسی مطالبات ۱۲ گانه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از ایران پرداخته است. 

او می‌نویسد: «سخنرانی اخیر پامپئو درباره ایران با عنوان "بعد از برجام: راهبردی جدید در خصوص ایران" در واقع اصلاً جدید نبود.»

«پیلار» با اشاره به انتقادات دولت آمریکا درباره منقضی شدن برخی از تعهدات ایران در توافق هسته‌ای «برجام» در سال‌های آینده و درخواست برای ابدی شدن این بندها یادآوری کرده که مدت‌دار بودن توافق‌های تسلیحاتی امری معمول است. او همچنین نوشته برخی از تعهدات ایران ذیل این توافق دائمی هستند.

مقام سابق آمریکایی می‌نویسد: «پامپئو چیزی درباره اینکه چطور مهم‌ترین بندهای برجام - اعم از بازرسی‌های سرزده و منع ساخت سلاح اتمی یا هر گونه استفاده نظامی از مواد هسته‌ای- تعهداتی دائمی هستند، نگفت. او اشاره‌ای هم به این نکرد که تاریخ‌های انقضا، حتی برای مهم‌ترین بندهای توافق، امری معمول در توافقات کنترل تسلیحاتی هستند.»

تحلیلگر پیشین مسائل غرب آسیا مطالبات پامپئو از ایران را «متحجرانه» خواند و تأکید کرد که ایران به این مطالبات تن نخواهد داد. 

او می‌نویسد: «آنچه پامپئو پیشنهاد کرد فهرستی از ۱۲ مطالبه متحجرانه بود. این مطالبات برآورده نخواهند شد. برجام حاصل مذاکراتی پرمشقت و دقیق بود که طی ۲ سال انجام شد. هر کدام از طرف‌ها تا آخرین حد ممکن از هر آنچه اهرم فشار که داشتند استفاده کردند.»

پیلار در ادامه به یادآوری این نکته پرداخت که دولت‌های پیشین آمریکا نتوانسته‌اند ایران را با فشار به تسلیم وادار کنند. او نوشت: «رویکردهای پیشین آمریکا که بر اعمال فشار بدون مذاکره با ایران متمرکز بود با راه‌اندازی سانتریفیوژهای بیشتر و غنی‌سازی بیشتر و بیشتر از سوی ایران رو به رو شد.»

تحلیلگر پیشین سیا خاطرنشان کرده آمریکا در حال حاضر نسبت به گذشته از اهرم فشار به مراتب کمتری برخوردار است و با خروج این کشور از برجام، این آمریکا است که منزوی‌شده نه ایران.

او در ادامه به ارائه دلایل احتمالی‌ای پرداخته که دولت ترامپ را به سیاست اعمال فشار علیه ایران ترغیب کرده است. پیلار می‌نویسد: «یک توضیح این است که سیاست‌گذاران در آمریکا واقعا فکر می‌کنند اعمال فشار باعث خواهد شد ایران تسلیم شده و از مطالبات افراطی آمریکا تمکین کند.»

او در ادامه تأکید کرده است: «زیربنای این باور را عوامل گوناگون موجود در تاریخ و فرهنگ آمریکا و همچنین ناتوانی در درک دیدگاه‌های کشورهای خارجی تشکیل می‌دهند. اما کاربست این باور در موقعیت فعلی به شدت اشتباه است.»

پیلار در ادامه می‌نویسد: «دلیل دیگر، این باور است که فشار و خصومت نه تنها باعث تسلیم حکومت ایران بلکه باعث سقوط آن خواهد شد. خیال تغییر حکومت، در لابه لای برخی از اظهارات پامپئو، از جمله اظهارات اخیرش دیده می‌شود.»

تحلیلگر پیشین سیا نوشته که خروج از برجام باعث شده موضع گروه‌های مخالف توافق برجام در داخل ایران تقویت شده و آنها ساده‌تر از گذشته بتوانند ایالات متحده را مقصر مسائل اقتصادی معرفی کنند.