شادمانی روزنامه سعودی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران

آینده حضور ایران در سوریه، ادعای اختلاف بین ایران و روسیه بر سر جنوب سوریه و اخبار جسته و گریخته از توافق هسته‌ای و تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله مهم‌ترین محور‌های خبری شماره امروز برخی روزنامه‌های عربی در پوشش اخبار مرتبط با ایران است.

در همین ارتباط یک روزنامه سعودی بدون اینکه خوشحالی خود را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پنهان کند از لغو قرارداد یک شرکت کره‌ای با ایران خبر داده و از اینکه تحریم‌ها در حال نتیجه دادن است، ابراز رضایت کرد.

روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی تحت عنوان "مغرب آماده رویارویی با بزرگان در یک گروه سخت" با اشاره به اینکه مغرب در جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه با پرتغال قهرمان اروپا و اسپانیا بازی خواهد کرد، نوشت: رقابت مغرب در برابر ایران آغاز خواهد شد و کار سختی را در پیش خواهد داشت.

روزنامه الحیات با انتشار این عنوان ادعایی خود، "مسکو بر خروج نیرو‌های ایرانی از مرز‌های جولان تاکید دارد"، نوشت: روسیه روز گذشته از دستیابی به توافقی خبر داد که به موجب آن نیرو‌های ایرانی از جنوب سوریه خارج می‌شوند و در این میان تهران تاکید کرد از تلاش‌های نظام سوریه برای کنترل مرز‌های جنوبی با جولان اشغالی حمایت می‌کند.

"تفاهم روسی- ایرانی بر سر جنوب مانع اختلافات نمی‌شود" عنوان دیگری است که روزنامه الحیات منتشر و ادعا کرد روسیه و ایران بر سر نهایی کردن "معامله جنوب" به تفاهم رسیدند با این حال این تفاهم از اختلافات دو کشور شریک در گفت: وگو‌های آستانه بر سر تحویل شهر تل رفعت در شمال سوریه به ترکیه در مقابل خروج گروه‌های مسلح از برخی مناطق در لاذقیه جلوگیری نمی‌کند.

این روزنامه در یک مطلب ادعایی دیگر این عنوان را منتشر کرد: مقتدی صدر با تهران برخورد می‌کند".

الحیات در توضیح این مطلب مدعی شد، ائتلاف‌های جدید مقتدی صدر برای ایران خوشایند نیست، زیرا روابط خوب سعودی- عراقی به این معنی است که سیاستمداران شیعه در بغداد و جنوب عراق می‌توانند از حمایت همسایگان عرب برخوردار باشند و ایران این را تهدیدی برای خود می‌داند.

سقوط جنگنده ایران در اصفهان و نجات خلبان مطلبی است که روزنامه الریاض عربستان سعودی منتشر کرد.

روزنامه عکاظ نیز در عنوانی که خرسندی و رضایت سعودی از آن کاملا مشهود است نوشت: "سئول معامله دو میلیاردی با تهران را لغو می‌کند.. تحریم‌ها نتیجه می‌دهد".

به نوشته این روزنامه شرکت دایلیم کره جنوبی معامله دو میلیارد دلاری را که یک سال پیش برای ساخت پالایشگاه نفت در اصفهان با ایران امضا کرده بود، لغو کرد.

روزنامه البیان امارات متحده عربی در مطلبی نوشت: مسئولان ایرانی از پنج ماه قبل بیش از ۲۰ فعال محیط زیست را به اتهام جاسوسی و تماس با دشمن دستگیر کرده اند، حال آنکه یک مسئول سرشناس قضایی گفت، باید واقعیت را بدانیم که آیا این تماس صورت گرفته است".

"ایران و ترکیه علیه عراق اعلام جنگ آبی کردند" عنوانی است که روزنامه الاتحاد در ذیل آن مدعی شد، پس از ترس و هشدار‌های مربوط به خشکسالی و کم آبی در عراق، ایران و ترکیه وارد رویارویی آبی علیه عراق شدند به این معنی که تهران آب رودی را که استان سلیمانیه و شرق کردستان از آن تغذیه می‌کرد، قطع کرد و ترکیه نیز با راه اندازی سد الیسو بر رود دجله عراق را از نیمی از سهم آبی این رود محروم می‌کند.