بلاروس بر حفظ برجام تاکید کرد

'مصطفی اویسی' در این دیدار با اشاره به اینکه «برجام» توافق چندجانبه محسوب شده و مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل است، اقدام اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام را نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت توصیف کرد و حمایت از آن را وظیفه تمامی اعضای سازمان ملل دانست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با یادآوری اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع مربوطه از زمان امضای توافق برجام تاکنون در 11 نوبت به پایبندی ایران بر تعهدات خود تاکید کرده است، کارشکنی های مختلف دولت آمریکا در اجرای تعهدات متقابل خود را تقبیح کرد و ایستادگی جامعه جهانی در مقابل خواسته های نامشروع و غیرمنطقی دولت آمریکا را نشانه شکست سیاست های یکجانبه گرایانه و ناقض حقوق بین الملل خواند.

اویسی همچنین ضمن تسلیم پیام کتبی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به «ولادیمیر ماکی» وزیر امور خارجه بلاروس که طی آن مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به همتایان کشورهای مختلف تشریح شده است، تصریح کرد: مادامی که منافع ایران در پرتو این توافق تضمین شود، ایران حتما به آن پایبند می ماند و درغیر این صورت تصمیمات جدید براساس منافع ملی اتخاذ خواهد شد.

آندری داپکیوناس معاون وزیر خارجه بلاروس نیز با تاکید بر اینکه حفظ و اجرای توافق برجام در راستای صلح و امنیت جهانی بسیار حائز اهمیت است، اقدام مدبرانه و خویشتندارانه ایران در اعلام پایبندی به برجام را تمجید کرد و درعین حال بر لزوم یافتن راه حل مناسب توسط جامعه جهانی برای حفظ این توافق تاکید کرد.

گفتنی است، در این دیدار که در مینسک برگزار شد دو طرف پیرامون تحولات بین المللی، مسائل جاری منطقه‌ای و نیز موضوعات دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر کردند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی بلاروس (بلتا) هفته گذشته نیز در نشستی که بین آندری داپکیوناس معاون وزیر خارجه بلاروس با تعدادی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شد، طرفین بر اهمیت حفظ برجام بعنوان یک ابزار مهم برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای و جهانی تأکید کردند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز اخیرا در حاشیه مراسم روز «پیروزی» این کشور که 9 می (19 اردیبهشت) در مینسک برگزار شد از موضع ایران در پایبندی به توافق هسته ای تقدیر کرد.