ابراز نگرانی اروپا از امکان خروج ایران از توافق هسته‌ای

وزرای سه کشور اروپایی اعلام کردند که خروج  ایران از توافق هسته‌ای (برجام) می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه منجر شود. آنهم در منطقه‌ای که وقوع بحران بیشتر به فاجعه منجر خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزرای امور خارجه و دارایی انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به تاریخ 4 ژوئن (14 خرداد) برای «مایک پامپئو» و «استیون منوشین» وزرای خارجه و  خزانه‌داری آمریکا بر پایبندی خود به برجام تاکید کرده‌اند و از  آمریکا خواستند تا شرکت‌هایی را که با ایران کار می‌کنند، تحریم نکند. این نامه به امضای «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم رسیده است.

همکاری در بخش‌های مربوط به داروسازی، بهداشت و درمان، صنعت برق، هواپیماهای غیرنظامی و زیر ساخت‌ها و امور بانکی مواردی هستند که در این نامه به آنها اشاره شده است.

این موضع‌گیری در شرایطی صورت می‌گیرد که  پیشتر سازمان انرژی اتمی ایران به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده بود که تهران قصد دارد ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه دیشب در نشست خبری با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «از قانونی بودن تصمیمات هسته‌ای اخیر ایران اطلاع دارد ولی همچنان نسبت به احتمال افزایش تنش در صورت اجرای این تصمیمات نگران است.»

«مایا کوکسیانچیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیشب به تصمیم ایران برای راه‌اندازی مرکز ساخت سانتریفیوژ واکنش نشان داد و گفت که این کار بر خلاف مفاد برجام نیست ولی در مسیر اعتمادسازی میان ایران و اتحادیه، گام مفیدی هم نخواهد بود.

«ژان ایو لودریان»وزیر خارجه فرانسه  هم امروز گفت که بیانیه تهران در زمینه افرایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای، امکان عبور از خط قرمز را ایجاد می‌کند.

وی در این مورد به رادیو Europe 1 گفت: «از دید من این اقدام مورد استقبال واقع نمی‌شود و نشان‌دهنده خشم تهران است و  خطر عبور از خط قرمز وجود دارد اما در حال حاضر افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کاملا در راستای توافق وین است. آنچه دیروز اعلام شد کاملا در چارچوب توافق است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز هشتم ماه می (18 اردیبهشت) اعلام کرد که کشورش از توافق هسته ای خارج می‌شود و تحریم‌ها مجددا علیه ایران اعمال خواهند شد. این اقدام یک جانبه در شرایطی صورت گرفت که آلمان، انگلیس و فرانسه در روزهای قبل از اعلام این تصمیم، تلاش گسترده‌ای را برای منصرف کردن رئیس‌جمهور آمریکا صورت داده بودند. این کشورها به همراه دیگر شرکای ایران در برجام یعنی روسیه و چین، رایزنی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا را پیگیری می‌کنند.

 همچنین مقام معظم رهبری روز(دوشنبه) عنوان کردند: «سازمان انرژی اتمی موظف است سریعا آمادگی های لازم را برای رسیدن به 190 هزار سو فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و همچنین برخی مقدمات دیگر را که رئیس جمهور دستور آن را داده اند از همین فردا آغاز کند.»

«علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران هم روز سه شنبه در نشستی خبری در پی دستور مقام معظم رهبری به سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: «دیروز رهبر انقلاب فرمانی صادر کردند که سازمان در یکسری زمینه‌ها که در چارچوب برجام است فعالیت‌هایی را آغاز کند و سرعت ببخشد.»