از تحرکات معاونت اقتصادی وزارت خارجه هنوز هم خبری نیست!

 محمدجواد ظریف پس از اخذ رای اعتماد دوباره از مجلس یکی از برنامه‌های خود برای آینده وزارتخانه‌اش را توسعه اقتصاد بین‌الملل عنوان کرد.
ظریف در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما برنامه ویژه وزارت خارجه کشورمان را افزایش ارتباطات و مناسبات اقتصادی عنوان و اعلام کرد که معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه احیا می‌شود. این صحبت‌های ظریف در حالی بود که تا همین چند سال گذشته هم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال بود و خدماتی به بازرگانان و فعالان اقتصادی بین‌المللی ارائه می‌داد، اما این معاونت برای مدتی تعطیل شد و دوباره احیا شد.
معاونتی که به نظر می‌رسد می‌تواند دوباره قلب تپنده اقتصاد ایران را تند کند. در این راستا بازارهای بین‌المللی فراوانی در گوشه و اطراف جهان و بخصوص در کشورهای همجوار وجود دارند که دیپلماسی اقتصادی می‌تواند در گشایش آن بسیار موثر افتد. موضوعی که کشورهای دیگر از جمله چین و ترکیه بسیار بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با دیپلماسی اقتصادی به بازارسازی برای کشورهای خود می‌پردازند و یکی از عوامل موفقیت این کشورها در امر اقتصادی همین موضوع است. تا جایی این موضوع برای این کشورها اهمیت دارد که سفرای چین و ترکیه درواقع خود به عنوان یک بازاریاب مجرب فعالیت عمده‌ای در زمینه بازاریابی و بازارسازی برای اقتصاد کشور خود انجام می‌دهند.
در این زمینه تحولات منطقه‌ای به یاری کشورمان آمدند و می‌توانستند برای منافع کشورمان مفید باشند. مثلا در سال گذشته بحران میان عربستان و قطر که به آچمز شدن و محاصره اقتصادی قطر توسط کشورهای عربی منجر شد، فرصتی بود که ایران بخشی از اقتصاد و بازار این کشور را در اختیار بگیرد. چه اینکه مقامات این کشور از کمک ایران که تنها راه ارتباطی این کشور بود سخن گفتند.
اما فعالان اقتصادی می‌گویند که این فرصت را ایران هدر داده و کشور ترکیه با اقتصاد و رایزنی دیپلماتیک بالا توانست این بازار را از آن خود کند. مورد مشابهی هم برای روسیه در زمانی که اروپا این کشور را تحریم کرد بوجود آمد که متاسفانه سیاست خارجی کشورمان متمرکز روی آمریکایی بود که با بدعهدی از برجام خارج شد.
بسیاری بر این باورند که با وجود اینکه برجام نتوانسته نیاز اقتصادی کشور را برآورده سازد، بازاریابی بین‌المللی و استفاده از توان اقتصادی داخلی کشورمان می‌تواند جایگزین خوبی برای برجام باشد. کاری که از قبل باید انجام می‌شد و ابزار فشار آمریکا یعنی تحریم‌ها را می‌توانست از اثر بیندازد. اقتصاد ایران با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد می‌تواند بسیار شکوفا شود.