نقوی حسینی: ایران تنها در چارچوب برجام مذاکره و گفتگو خواهد نمود

 یک قانونگذار ارشد مجلس شورای اسلامی ایران گفته که ایران برای تغییر، حذف یا اضافه کردن مواردی به مفاد توافق هسته‌ای برجام مذاکره نمی‌کند و تنها موضوع مورد مذاکره تهران به سه کشور اروپایی(فرانسه، آلمان و انگلیس) دریافت تضمین از سوی آنها درباره اجرای تعهدات برجامی‌شان است.

بخش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه‌ با سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، نظر او را درباره تحرکات فرانسه برای یک توافق جدید با ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام جویا شد.

این نماینده مجلس در ایران گفت: «ایران تنها در چارچوب برجام مذاکره و گفتگو خواهد نمود، آنهم برای اجرای برجام، نه اینکه مفاد مندرج در این توافقنامه تغییر نماید یا مواردی حذف و اضافه شود. تنها موضوع مذاکره ایران با سه کشور اروپایی عضو برجام این است که آیا می‌توانند تضمین‌های لازم مبنی بر اجرای تعهدات خود به برجام را بدهند یا خیر و اینکه آیا می توانند تضمین نمایند که توان پرداخت خسارات خروج آمریکا از برجام به ایران را دارند».

وی افزود، «اگر این سه کشور توان ضمانت داشته باشند برجام ادامه می‌یابد در غیر اینصورت دولت موظف است قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را اجرا نماید، بنابراین ما مذاکرات دیگری با کشورهای اروپایی نداریم. آنچه که بیان نمودم استراتژی ثابت جمهوری اسلامی ایران است و بنای مذاکرات جدید با ایالات متحده و همپیمانان آنها را نداریم، چراکه ما یکبار مذاکره کردیم، توافق بین‌المللی صورت گرفته و همه مظف هستند تا به وظایف خود عمل نمایند. اگر چنین نباشد اساسا مذاکرات دیگر را به چه دلیلی باید انجام دهیم»

اسپوتنیک پیش از انتشار این سخنان آقای نقوی حسینی، در ابتدای گزارش خود از تحرکات فرانسوی‌ها برای «یک توافق جدید با ایران خبر داده و مطالب زیر را منتشر کرد:

«یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه در گفتگویی با روزنامه «ایزوستیا» روسیه از آمادگی فرانسه برای آغاز مذاکرات جهانی جدید با تهران به منظور حصول یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام سخن گفته است.

در این گزارش که از سوی خبرگزاری ایتارتاس بازنشر شده، آمده است کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروی مسلح مجلس سنای فرانسه نیز این موضوع را تأیید و اضافه کرده، پاریس در حال بررسی احتمال مذاکره و امضای توافقی جدید با ایران و خروج از برجام است.در این گزارش آمده است، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد، بحث و گفت وگو کرده است. علاوه بر آن، امانوئل ماکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح کرده است.

پاریس در نظر دارد تا در سند جدید علاوه بر موضوع هسته‌ای سایر مواردی را که از سوی اعضای توافق کننده موجب نگرانی است را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

یک منبع ناشناس در وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده: «ما علاوه بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای نسبت به فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک، همچنین حضور نظامی فعال آن در خاورمیانه هم نگرانی داریم که بر این اساس بسیار علاقمند به آغاز یک فرایند مذاکرات جهانی جدید و عمیق با تهران هستیم. به همین دلیل امیدواریم ایران این نگرانی‌ها را درک کرده و بپذیرد که لازم است با یکدیگر همکاری کنیم».