نشست ایران-روسیه-ترکیه درباره سوریه بسیار مهم است

«استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، نشست روسیه-ایران و ترکیه در خصوص سوریه را «بسیار مهم» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» گفت که نشست ژنو میان روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه که قرار است روز دوشنبه (امروز) برگزار شود و دو روز ادامه داشته باشد، بسیار مهم است.

این نماینده ویژه سازمان ملل تصریح کرد: «من بسیار به این نشست علاقمند هستم زیرا بسیار حائز اهمیت است».

طبق گزارش خبرگزاری تاس، کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه(ایران، روسیه و ترکیه)امروز نشست دو روزه‌ای را در ژنو در خصوص سوریه آغاز می‌کنند.

روز 19 ژوئن، (29 خردادماه)، دی‌میستورا قرار است در یک جلسه عمومی حاضر شود. هیأتی از نمایندگان معارضان سوری نیز امروز وارد ژنو شده‌اند.

پیشتر، خبرگزاری تاس گزارش کرده بود که نمایندگان عالیرتبه کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه قرار است روز دوشنبه (امروز) برای بحث درباره ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه با «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در «ژنو» دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، هیأت روسیه شامل «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «الکساندر لاورنتیوف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طرفین بحث قرار است تمام روز را به رایزنی‌های دوجانبه تخصیص دهند و روز سه‌شنبه 19 ژوئن (فردا) نیز قرار است یک نشست عمومی برگزار کنند.

خبرگزاری تاس گزارش کرد که در تاریخ 30 ژانویه سال جاری میلادی در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه در «سوچی» روسیه، توافقاتی در خصوص ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه حاصل آمد. کمیته فوق با همکاری دی‌میستورا، پیشنهاداتی را برای قانون اساسی جدید سوریه تدوین می‌کنند.

تاکنون 150 نفر برای این کمیته نامزد شده‌اند و 100 نفر از آنها، نمایندگان دولت یا معارضانی هستند که خود را میانه رو می‌دانند. معارضان خارج‌نشین نیز تاکنون 50 هیأت معرفی کرده‌اند.با اینحال، دی‌میستورا معتقد است که تعداد اعضای این کمیته باید در مجموع به 50 عضو محدود شود.