خط آهن حیفا- خلیج فارس؛ زیربنای استعمار جدید منطقه

از سال 2012 محافل حاکمیتی رژیم صهیونیستی طرحی را در برنامه های خود معرفی کرده اند که با عناوین مختلف خبر از تلاش صهیونیست ها برای متصل کردن راه آهن سرزمین های اشغالی از بندر حیفا تا خلیج فارس دارد. این خط آهن که طی سال های اخیر بسیار از آن سخن رفته است قصد دارد با متصل کردن راه آهن رژیم صهیونیستی به اردن، به سایر کشورهای عربی وصل شود و سیستم حمل و نقل رژیم صهیونیستی را به تمام کشورهای عربی مرتبط کند.

پیشینه طرح

برای نخستین بار این طرح در سال 2005 در قالب توافقی بین اردن و رژیم صهیونیستی مطرح شد اما اجرایی نشد. پس از آن به عنوان یک لایحه در کنست رژیم صهیونیستی در سال 2012 مطرح شد، اما نتوانست مقبولیت لازم را به دست آورد. پس از آن در سال 2015 در دولت کنونی بنیامین نتانیاهو، یسرائیل کاتص، مسئول دو وزارت خانه امنیت و راه دوباره این طرح را در رسانه های مطرح کرد. از آن زمان به بعد این طرح از سوی کاتص در اندیشکده ها و اتاق های فکر رژیم صهیونیستی بیان شده است و به نظر می رسد در حال جرح و تعدیل و چکش خوردن است تا اجرایی شود.

مختصات طرح

براساس آنچه یسرائیل کاتص، وزیر امنیت و راه رژیم صهیونیستی در کنفرانس مؤسسه امنیت ملی رژیم صهیونیستی ارائه کرد، قرار است خط آهن بندر حیفا در سواحل مدیترانه در فلسطین اشغالی از مسیر شهر بیسان در شمالی ترین نقطه کرانه باختری از طریق گذرگاه شاه حسین، وارد اردن شده، به خط آهن شهر «إربد» اردن متصل می شود. خط آهنی که از شمال اردن آغاز شده و در طول کشور اردن تا جنوب این کشور امتداد داد بخشی از خط آهن تاریخی حجاز است که در دوره عثمانی برای انتقال حاجیان از ترکیه به عربستان کشیده شده بود.

با اتصال به این بخش راه آهن رژیم صهیونیستی به راه آهن کشورهای عربی متصل می شود. در مسیر راه آهن کشورهای عربی یک نقطه در جنوب اردن، یک نقطه در عربستان و یک نقطه هم بین کویت و عراق خلأ وجود دارد که اگر ساخته شود تمام پایتخت های عربی مثل امان، ریاض، دوحه، مسقط، کویت، بغداد، دمشق و بیروت به هم وصل می شوند.

طرح در چه مرحله ای قرار دارد؟

صهیونیست ها با اصرار جدی روی این طرح طی دو سال گذشته به سمت اجرایی کردن آن حرکت کرده اند. بودجه اتصال خط آهن حیفا به اردن در بودجه سال 2019 رژیم صهیونیستی پیش بینی شده است و شرکت قطارهای این رژیم در حال حاضر ضمن تهیه تمام نقشه های آن، آماده است با بودجه ای به مبلغ 2 میلیارد شیکل (550 میلیون دلار) منتظر اجرایی کردن آن است. معنای این اقدامات این است که آنها به دلیل اهمیت طرح مذکور آن را به عملیاتی شدن رسانده است.

پیامدها و ره آوردهای طرح برای صهیونیست ها و منطقه

مقابله با آنچه صهیونیست ها کریدور تهران بیروت نامیده اند

از زمانی که جبهه مقاومت در دو کشور عراق و سوریه توانست بر تروریست ها غلبه یابد صهیونیست ها در ادبیات خود از اصطلاحی به نام «کریدور تهران- بیروت» سخن گفته اند.مقصود آنها از این اصطلاح در حقیقت پیروزی مقاومت در منطقه خاورمیانه و متصل شدن 4 کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان به یکدیگر است. 4 کشوری که برای مبارزه با تروریسم، با یکدیگر هم پیمان شده اند و امروز یک جبهه واحد را مقابل طرح غرب برای منطقه غرب آسیا تشکیل داده اند. صهیونیست ها می گویند با اتحاد این 4 کشور، ایران می تواند در مدیترانه حضور یابد.

صهیونیست ها با طرح راه آهن حیفا- خلیج فارس می خواهند مسیری را که تمام کشورهای عربی حتی عراق و سوریه را در می نوردد جایگزین این مسیر کنند. مسیری که برساخته اتاق های فکر آنها است.

تبدیل رژیم صهیونیستی به مرکز حمل و نقل دریایی در منطقه

صهیونیست ها همواره در پس هر طرحی ابتدا به عواید و نتایج اقتصادی آن می اندیشند. یکی از نتایج ایجاد خط آهنی که تمام کشورهای عربی را به بندر حیفا متصل می کند این است که این بندر چون در انتهای مسیر این خط آهن و در دریایی مدیترانه قرار داد به مرکز حمل و نقل منطقه ای تبدیل می شود. بندری که می تواند نقطه اتصال آسیا با اروپا و آفریقا شود. این مرکزیت می تواند عواید اقتصادی و سیاسی بسیاری را برای صهیونیست ها همراه داشته باشد.

جایگزینی خط آهن حیفا خلیج فارس با آبراه سوئز

اگر این مسیر راه آهن ایجاد شود می تواند جایگزین آبراه سوئز بین مدیترانه و دریای سرخ شود. زیرا بندر حیفا در شمال آبراه سوئز قرار دارد و کالاها می توانند بدون عبور از این آبراه و مسیر آبی به مدیترانه منتقل شوند. امری که می تواند تبعات فراوانی برای مصر، فرانسه و انگلستان داشته باشد چرا که این سه کشور منافعی در آبراه سوئز دارند.

بهره گیری از اقتصاد 10 کشور عربی

صهیونیست ها با ایجاد این خط آهن می توانند به راه آهن 10 کشور عربی منطقه متصل شوند ره آورد اقتصادی این اتصال که جمعیتی چند صد میلیونی را در خود جای داده است برای صهیونیست ها بسیار بالا است.

برقراری ارتباط  رسمی با کشورهای عربی

با اتصال این خط آهن کشورهای عربی عملا در مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست ها قرار می گیرند و صهیونیست ها علاوه بر به دست آوردن بهره اقتصادی فراوان، مسیر سیاسی صعبی را که هزینه های مختلف سیاسی و اجتماعی و بین المللی هم برای آنها داشته است به راحتی طی می کنند و این خط آهن بهانه ای برای روابط رسمی با کشورهای عربی در آینده نه چندان دور خواهد بود.

کور کردن خطوط ترانزیت منطقه

با راه انداختن این خط آهن، به دلیل به صرفه بودن و امن تر بودن انتقال کالا با راه آهن، خطوط زمینی ترانزیت کالا که امروز بین کشورهای منطقه وجود دارد ارزش خود را از دست خواهند داد. این به معنای آن است که بسیاری از درآمدهای ترانزیت کالا که محل تأمین معاش اهالی و دولت های منطقه بوده است از بین خواهند رفت و با کم رونق شدن مسیرهای ترانزیت کالا عملا همه درآمدهایی که تا امروز به جیب دولت های منطقه می رفت به سمت صهیونیست ها سرازیر می شود. البته کشورهای منطقه نیز درآمدهایی خواهند داشت اما همه آنها وابسته به نقطه نهایی در بندر حیفا خواهند شد که در دست صهیونیست ها است.

محوریت بخشیدن به کشورهای حوزه خلیج فارس در میان اعراب

این خط آهن بین تمام کشورهای منطقه گسترده می شود، اما با متصل شدن به طریق اردن، سبب محوریت یافتن کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد شد. آنجا که این مسیر به حیفا ختم می شود قطعا کسانی بهره بیشتری خواهند برد که با صهیونیست ها روابط بهتری داشته باشند. در حقیقت این خط آهن تمهیدی برای محوریت دادن به هم پیمانان رژیم صهیونیستی در منطقه است.

جهت دادن به مسیرسرمایه گذاری کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت رژیم صهیونیستی

با ایجاد این خط آهن، کشورهای حوزه خلیج فارس که از سرمایه های هنگفت برخوردار اند جهت گیری سرمایه ای شان را در این مسیر برنامه ریزی خواهند کرد. ضمن آنکه با ایجاد این خط آهن سرمایه گذاری در فلسطین اشغالی و در مسیر اهداف رژیم صهیونیستی از توجیه کافی برخوردار خواهد شد. لذا سرمایه های کشورهای ثروتمند منطقه به سمت رژیم صهیونیستی سرازیر خواهند شد.

جمع بندی

خط آهن حیفا- خلیج فارس، تمهیدی برای مقابله محور مقاومت در منطقه است. حال که محور مقاومت توانسته تروریسم دست ساز آمریکا و غرب در منطقه غرب آسیا را منکوب کند و طرح های منطقه آنان را با شکست روبرو کند، صهیونیست ها با طرح هایی از این دست قصد دارند با سرازیر کردن سرمایه های منطقه ای به سمت خودشان، فضایی را ایجاد کنند که تمام کشورهای منطقه طی دو دهه آینده چاره ای جز حرکت در مسیر اهداف این رژیم نداشته باشند.

خط آهن حیفا- خلیج فارس می خواهد با بهره گیری از زیر بنای خط آهن قدیمی حجاز، اقتصاد کشورهای منطقه را به صهیونیست ها وابسته کند تا در آینده هیچ کشوری نتواند سخنی مخالف این رژیم و طرح های استکباری و استعماری غرب داشته باشد. در حقیقت این خط آهن، طرح استعمار جدید منطقه است.