اظهارات نماینده فرانسه در شورای امنیت درباره تعهد به اجرای برجام

فرانسوا دولاتر، نماینده دائم فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل گفت تا زمانی که ایران بر اساس توافق هسته‌ای به وظایف خود پایبند باشد، فرانسه نیز به تعهدات خود در قبال این توافق احترام خواهد گذاشت.

وی افزود این توافق براساس تصمیم جامعه بین‌الملل گرفته شده است، تصمیمی که طرف‌های مختلف در آن نقش داشته‌اند. ما باید به آنچه ذهنمان را در مورد فعالیتهای بالستیک مشغول کرده است اشاره کنیم، فعالیتهایی که ایران انجام می دهد.

نماینده فرانسه تصریح کرد: با این حال سکوت شورای امنیت در برابر برخی بحران‌ها پذیرفتنی نیست. پس از گذشت دهها سال، نوار غزه در آستانه فروپاشی است و این بحرانی فوق العاده است. ما از شورای امنیت می خواهیم که در این زمینه حرکتی انجام دهد. باید مسئولیت حماس و تعهدات اسرائیل به آنها یادآوری شود. ما متاسفیم که تا امروز کسی به سخنان ما گوش نداده است، با این حال ما تسلیم نمی شویم. ما نمی توانیم تحولات اخیر را از نبود دیدگاه سیاسی درباره قضیه اسرائیل و فلسطین جدا کنیم. ما باید بر طرح ایجاد دو کشور تاکید و تمرکز کنیم. هیچ راه حل جایگزینی برای این طرح نیست، همانگونه که در قطعنامه های شورای امنیت نیز آمده است.

فرانسوا دولاتر گفت شورای امنیت نباید از مسئولیتهای خود شانه خالی کند. فرانسه آماده است در این زمینه کمک کند.

وی به بحران یمن نیز اشاره کرد و گفت درمورد بحران یمن باید به طرفهای درگیر یادآور شد که باید به قانون بین المللی مربوط به حقوق بشر احترام بگذارند و از جان غیرنظامیان و به طور خاص زنان و کودکان حمایت کنند. مهم این است که رسیدن کمک‌های انسانی را با هماهنگی سازمان ملل متحد، به طور کامل و بدون مانع تضمین کنیم. باید به کسانی که در زمینه پزشکی کار می کنند احترام گذاشت، همانگونه که در قطعنامه 2286 مربوط به میانجیگری سازمان ملل آمده است. شورای امنیت از ماموریت مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن و تلاش‌های او برای برگزاری مذاکرات صلح حمایت کامل می کند.