صورت مسئله را عوض نکنید شما گفتید که تحریم‌ها برنمی‌گردد

عباس عراقچی در جشنواره تجلیل و تکریم از کار‌آفرینان و مدیران اشتغالزا گفت: برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در یک شرایط غیرعادی به سر می‌برد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمی‌گردیم.
عراقچی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که حیات جمهوری اسلامی ایران وابسته به برجام نیست، گفت: ما براساس منافع ملی کشور تصمیم می‌گیریم چه در برجام بمانیم و یا از آن خارج شویم.
وی افزود: اگر بازیکنان فوتبال ما در مقابل پرتغال بازی خوبی داشته باشند و بتوانند مقابله کنند و این تیم را تحت فشار قرار دهند و گل بزنند و بر اثر این مقاومت و رفتار در نیمه دوم پرتغال از ادامه بازی صرف‌نظر کند آیا این موضوع تقصیر ماست؟ در برجام نیز همین اتفاق افتاد. ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند و در همین چارچوب در نیمه دوم گفت ما نیستیم و از آن خارج می‌شویم این نشانه توانمندی ماست.
عراقچی با بیان اینکه متاسفانه برخی مواقع ما خودمان در داخل کشور با برخی از اظهارنظرها و صحبت‌ها به ایجاد فضایی که دشمن علاقه‌مند است که علیه ما ایجاد شود کمک می‌کنیم تصریح کرد: من نمی‌فهمم که چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند. برخی کاسبان تحریمند که آنها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برگردد.
این سبک سخن گفتن معاون وزیر خارجه درحالی است که وی و آقای ظریف و مشابهان آنها، بارها در مقابل انتقاد صاحب‌نظران درباره بی‌چفت‌ بودن متن برجام و نسیه بودن وعده‌های طرف غربی درمقابل مطالبه امتیازهای نقد و همچنین اینکه اگر آمریکا زیر تعهدش بزند، چیزی دست ایران را نمی‌گیرد، می‌گفتند «امضای کری تضمین است»، «برای اعتبار آمریکا بد می‌شود که زیر توافق بزند» و «چنین امکانی وجود ندارد»! در حقیقت آنها توافقی بسته بودند که گویا قرار بود برحسب ظاهر فقط براساس سرکار بودن دموکرات‌ها سرپا باشد و جالب اینکه در همان دوره اوباما بارها برجام نقض شد ازجمله با تصویب قانون ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان 38 کشور که به ایران سفر می‌کنند.
درعین حال بنابر اذعان دولتمردان بسیاری، اغلب وعده‌های لغو تحریم عملی نشد چنانکه ظریف گفت بعد از 20 ماه حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم و ...
با این اوصاف باید پرسید چرا به وعده برداشتن تحریم‌ها عمل نکردید؟ و چرا بعد از همه مانور‌های تبلیغاتی، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام (دولت روحانی) یک میلیارد دلار کمتر از دولت ماقبل برجام بود؟!