بعید است هند به درخواست آمریکا علیه ایران توجه کند

پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در تحلیلی نوشت: بعید است که یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران درخواست آمریکا را به طور کامل اجابت کند و کاهش واردات نفت از ایران را به صفر برساند.

هند روز چهارشنبه اعلام کرد اقدام آمریکا را در تهدید کشور‌هایی که پس از چهارم نوامبر به خرید نفت ایران ادامه بدهند، نمی‌پذیرد.

سونجای سوندیر، دبیر مشترک همکاری بین‌المللی در وزارت نفت هند، روز دوشنبه در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان درباره این که آیا هند واردات نفت خود را از ایران کاهش خواهد داد یا خیر گفت: «هند تحریم‌های یکجانبه را نمی‌پذیرد و فقط تحریم‌های اعمال شده از سوی سازمان ملل را می‌پذیرد.»

در ادامه این مطلب آمده است: بر اساس اطلاعات دولت هند، ایران سومین تامین‌کننده نفت هند پس از عراق و عربستان سعودی است و هند پس از چین بزرگترین خریدار نفت ایران است. تحلیلگران می‌گویند بعید است هند به درخواست آمریکا توجه کند.

سوندیر گفت: آمریکا تاکنون به طور رسمی هیچ تماسی با دولت هند درباره موضوع نفت ایران نگرفته است.

با این حال رویترز گزارش داد شرکت‌های نفتی خصوصی در هند احتمالا کوتاه آمده‌اند. شرکت‌هایی مانند صنایع ریلاینس ماه گذشته تصمیم گرفت واردات نفت خود را از ایران متوقف کند.

همچنین گفته می‌شود نایارا انرژی- متعلق به شرکت بزرگ نفتی «روس نفت» روسیه- نیز در نظر دارد واردات نفت خود را از ایران متوقف کند. این دو شرکت هنوز به درخواست‎ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده اند.