پول‌پاشی 11 میلیارد دلاری و مجادلات بی‌فایده دو وزیر

 دیروز وزیر صنعت در نشست خبری انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز را اشتباه خواند و وزیر صنعت به پاسخگویی توئیتری خطاب به وی پرداخت!
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری گفته بود: اگر ما این اسامی را منتشر کنیم همان اشتباهی که وزارت ارتباطات مرتکب شد را انجام می‌دهیم در واقع این بانک مرکزی است که به عنوان آخرین مرجع رسمی می‌داند که چه کسی ارز گرفته است یا خیر...
شریعتمداری در ادامه گفته بود: بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی به آنها داده شده است را در اختیار دارد، بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم که ثبت سفارش شدگان را افشا کنیم، چرا که این طور به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد. پس از این اظهارات آذری جهرمی در واکنش به شریعتمداری در حساب توییتری خود نوشت: با «ایمان قلبی» که بر پایه «عقل خدادادی» است، می‌گویم؛ فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور است. بخش خصوصی پاک‌دست از انتشار لیست ارزبگیران حمایت کرده و خواهد کرد. باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت. صرف نظر از درستی یا نادرستی هر یک از این استدلال‌ها، دولت ظرف یکی دو ماه اخیر 11 تا 15 میلیارد دلار ارز به شکل مدیریت نشده و توام با  بی‌تدبیری به بازار ریخت (نوعی پول‌پاشی) که تفاوت 4 تا 5 هزار تومانی هر دلار به جیب برخی رانت‌خواران و اخلالگران اقتصادی رفت و برخی از همین دریافت‌کنندگان یا اصلا جنسی وارد نکردند و دلار را در بازار آزاد فروختند یا جنس وارد شده با دلار 4200 تومان را به قیمت دلار 7-8 هزار تومان محاسبه کرده و گران‌ فروشی کردند. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و معاون اول وی مقصر این قبیل مجادلات رسانه‌ای وزرا که عایدی‌ای  جز خسته و ناامید کردن مردم در پی ندارد، هستند. این قبیل مباحثات و مجادلات باید در جلسات دولت انجام شود و به تصمیمات عقلانی هماهنگ در اجرا و اظهارنظر برسد.