درخواست اتریش از ایران

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه گزارش داد که دولت اتریش از ایران خواسته مصونیت دیپلماتیک یک دیپلمات ایرانی را لغو کند.

بنا بر این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرد سفیر ایران در وین به وزارت خارجه اتریش احضار و درخواست لغو مصونیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی به وی تحویل داده شده است.

روز گذشته بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌‌اند.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، دیپلمات بازداشت شده، در سفارت ایران در وین اتریش کار می‌کرده است. وی که در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده، با حکم «بازداشت بین‌المللی» دستگیر شده و قرار است برای طی روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. این در حالی است که این فرد در صورت صحت گزارش‌ها مبنی بر داشتن روادید دیپلماتیک، از مصونیت برخوردار بوده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دیروز در واکنش به این سناریوی ضدایرانی جدید، در توییتر نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رییس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و برای همکاری با همه مقامات ذیربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، آماده است.»