العهد: امید آمریکا به ایجاد اغتشاش در ایران محکوم به شکست است

 مقاله نویس پایگاه اینترنتی العهد لبنان نوشت اگر فرصت موفقیت آمریکا در داخل ایران فراهم بود بر حمایت از گروه تروریستی و رانده شده‌ای همچون گروهگ تروریستی منافقین حساب باز نمی‌کرد و همزمان تحریم‌های اقتصادی ضد ایران تحمیل نمی‌کرد؛ تحریم‌هایی که تهران ثابت کرده است می‌تواند آن‌ها را پشت سر بگذارد.

وی در ادامه نوشت: به دنبال خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تدریجی تحریم‌ها ضد تهران در چهار ماه آینده، فشار‌های آمریکا بر ایران افزایش می‌یابد. در حمله آمریکا ضد تهران، دشمن صهیونیستی هم به خدمت گرفته شده است. چراکه این دشمن، تحریک کننده اصلی در دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بود و ریاض و ابوظبی هم به بازی خطرناکی پیوسته اند. اگر ایران به تلاش‌ها برای محدود کردن اقتصادش و ضربه زدن به مردم ایران، از طریق (بستن) تنگه هرمز پاسخ دهد، در این صورت چه بسا عربستان و امارات، نخستین بازندگان پاسخ ایران در این بازی خطرناک باشند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، یک سال پیش برای طرح خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران آخرین تلاش‌های خود را می‌کرد. وی در نخستین بند طرح خود آنچه "درخواست از هم پیمانان برای ایفای نقششان" نامیده بود را مطرح کرد. رژیم صهیونیستی و عربستان از جمله طرف‌هایی هستند که مشاور امنیت ملی آمریکا آن‌ها را "هم پیمان" توصیف کرد.

بعد‌ها این مسئله آشکار شد که نقش نتانیاهو این بود تا در هشتم ماه مه گذشته (چهار روز پیش از اعلام خروج ترامپ از توافق هسته ای) در نمایشی ادعا کند موساد به اطلاعات و اسنادی در داخل ایران دست یافته است که نشان می‌دهد تهران، برنامه محرمانه هسته‌ای برای اهداف نظامی دارد. در طرح بولتون هم ضمیمه‌ای با هشت بند درباره طرح‌های پس از خروج از توافق وجود دارد که چهار بند آن به حمایت از ناآرامی داخل ایران مربوط می‌شود.

بند‌های این طرح نشان می‌دهد آمریکا بر وضع داخلی ایران تمرکز کرده است. مشکل آمریکایی‌ها و حامیان آن‌ها این است که مخالفان ایرانی مشخصی که در میان مردم ایران اعتبار داشته باشند وجود ندارند تا حمایت لازم را که این ائتلاف به آن امیدوار است دریافت کنند. از این رو ائتلاف توطئه ضد تهران مانند عادت چند دهه خود به حمایت از گروهک تروریستی منافقین روی آورد. یکی از اعضای سابق گروهک تروریستی منافقین در مصاحبه با شبکه آمریکایی MSNBC در پایان ماه مه گذشته گفته بود این گروه کمک مالی خود را همچنان از عربستان سعودی دریافت می‌کند. 

سابقه گروه تروریستی منافقین از چند دهه پیش، آکنده از عملیات تروریستی است که جامعه ایران را هدف قرار داده بود. این مسئله باعث شد ایرانیان با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های سیاسی مختلف خود از آن‌ها متنفر باشند. اما این مسئله باعث نشد سعودی‌ها از تلاش‌های خود برای حمایت از این گروه دست بردارند.

پس از آنکه دولت عراق در سال ۲۰۱۲ اعضای این گروه را از پادگان اشرف اخراج کرد، عناصر این گروه به کشور‌های مختلف اروپایی پناه بردند، اما پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرده است بیشتر عناصر این گروه در کشور آلبانی مستقر شدند. برخی گزارش‌ها حاکی است آمریکایی‌ها برای آموزش عناصر این گروه در خاک آلبانی، یک پادگان نظامی سرّی تأسیس کردند و رجوی و جان بولتون تاکنون بار‌ها در تیرانا پایتخت آلبانی با یکدیگر دیدار کرده اند. 

از اینرو برخی ناظران می‌گویند بعید نیست این گروه تروریستی از طریق عوامل خود در داخل ایران به انجام عملیات تروریستی روی بیاورد تا زمینه برای فضای فتنه و تنش‌ها ایجاد شود و احساسات ملی و مذهبی مردم را تحریک کند و به این ترتیب اهداف آمریکا که جان بولتون در طرح خود به آن اشاره کرده است اجرا شود.

در ادامه این گزارش آمده است: طرح‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل برای تحریک جامعه ایرانی و ایجاد هرج و مرج در داخل ایران برای آشفته کردن نظام انقلابی هر چه که باشد، واشنگتن و حامیان آن نمی‌توانند به نتایج بزرگی در این زمینه دست یابند چراکه تهران در طول چهل سال تاریخ انقلاب خود به رویارویی با چنین طرح‌هایی عادت کرده است.

نویسنده در پایان افزود:  اگر فرصت موفقیت واشنگتن در داخل ایران فراهم بود، بر حمایت از گروه تروریستی و رانده شده‌ای همچون مجاهدین خلق حساب باز نمی‌کرد و همزمان تحریم‌های اقتصادی ضد ایران تحمیل نمی‌کرد؛ تحریم‌هایی که تهران ثابت کرد می‌تواند آن‌ها را پشت سر بگذارد.