روسیه می‌داند حضور ایران در سوریه حیاتی است

 سید رضا میرطاهر کارشناس مسایل اروپا در برنامه «رویداد» رادیو گفتگو پیرامون حمایت آشکار روسیه از حضور ایران در سوریه با بیان اینکه روس ها هیچگاه حاضر نخواهند شد، خواسته های آمریکا را در مورد پایان بخشیدن به حضور ایران در سوریه بپذیرند، گفت: روس ها یک پایگاه دریایی و یک پایگاه هوایی در سوریه دارند و حضور زمینی روس ها در سوریه به شدت محدود و حضور زمینی مختص ایران و نیروهای  متحد ایران است؛ در واقع ایران تا حد زیادی حراست از پایگاه های دریایی و زمینی  روسیه را هم برعهده دارد.

وی افزود: حضور ایران در سوریه با درخواست رسمی دولت سوریه انجام شده و هیچ ارتباطی به اجازه و عدم اجازه آمریکا و یا هیچ دولت دیگری ندارد.

کارشناس مسایل اروپا به روسیه و سیاست های این کشور در حوزه حضور ایران در سوریه اشاره کرد و بیان داشت: نباید فراموش کنیم که اساسا رویکرد جدید پوتین به ایران مخصوصا بعد از سفرهای اخیری که به ایران داشته و ملاقات هایی که با مقامات ارشد ایرانی به ویژه مقام معظم رهبری  داشته، این است که ظاهرا به ایران به چشم یک متحد مقابل آمریکا می نگرد و به این ترتیب احتمال اینکه بخواهد در مذاکرات با کارت ایران بازی کند، بسیار کم خواهد بود.

میرطاهر در عین حال اظهار داشت: هرچند که این احتمال را نباید دست کم گرفت که روسیه در چارچوب نوعی نمایش همراهی با آمریکا، نوعی مواضع نرم جویانه در قبال خواسته های آمریکا به ویژه در مورد حضور ایران در سوریه اتخاذ کند. اما روس ها خودشان به نقش حیاتی ایران و حضور نظامی ایران و مستشاری ایران در سوریه آگاهی دارند و فکر نمی کنم حاضر باشند با قطع حضور ایران زمینه های  افزایش حضور و سیطره غرب در سوریه را خودشان فراهم کنند.

وی خاطر نشان کرد: روس ها خودشان به خوبی واقف هستند که حضور ایران در سوریه نه تنها ضروری بلکه حیاتی است اما اینکه به صورت تاکتیکی برخی همراهی را با صهیونیست ها یا آمریکا نشان دهند، چندان دور از احتمال نیست.

کارشناس مسایل اروپا در خصوص اظهارات ناتانیاهو در روسیه نیز بیان کرد: سوالی که باید پرسیده شود این است که آیا اساسا اسرائیلی ها با گروه های تکفیری همراهی کامل برای سرگونی دولت قانونی روسیه داشتند یا خیر؟ و اکنون که این گروه ها در معرض شکست و عقب نشینی و اضمحلال کامل هستند، نتانیاهو مدعی شده اگر ایران را از سوریه خارج شود حاضریم با بقای بشار اسد در قدرت موافقت کنیم. اساسا اسرائیلی ها هیچ نقشی در این زمینه ندارند که بخواهند ادعا کنند که در این زمینه بتوانند تاثیرگذار باشند.

میرطاهر هراس اسرائیلی ها را افزایش قابل توجه حضور و نفوذ ایران در سوریه دانست و خاطرنشان کرد: از دیدگاه اسرائیلی ها، این نفوذ خطر جدی را متوجه مرزهای آن ها در جنوب غربی سوریه می کند ولی سوریه یک دولت مستقل است و می تواند با هر دولت خارجی دیگری که در راستای امنیت ملی خودش مفید می داند، همکاری کند یا از آن در خواست که در این کشور حضور نظامی یا مستشاری داشته باشند.