مهم‌ترین موضوع گفتگو عراقچی و قائم مقام وزارت خارجه هند

 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به هند سفر کرده، با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود از ملاقات دیروز (دوشنبه)‌با «ویجی گوکله» قائم مقام وزارت خارجه هند در چارچوب پانزدهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و هند نوشت: «آخرین تحولات مربوط به برجام، و چگونگی استمرار همکاری‌های دو کشور پس از خروج آمریکا از این توافق، مهم‌ترین موضوع این دور از گفتگوها بود.»

 

 

وی افزود: «در پی سفر بهمن ماه گذشته دکتر روحانی به هند، پیشرفت‌های مثبتی در همکاری‌های دو‌ کشور به ویژه در حوزه‌های انرژی، تجارت و ترانزیت صورت گرفته است. اراده ایران و هند برای پیشبرد روابط چندوجهی دو‌ کشور در عرصه‌های مختلف، بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل، جدی است.»

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) ۲۵ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران سفر عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به هند را در چارچوب دیدارهای منظم دوره‌ای سیاسی بین ایران و هند برشمرد و درباره اینکه آیا عراقچی پیشنهاد جدیدی برای هند در خصوص خرید بیشتر نفت از ایران به همراه دارد؟ خاطرنشان کرد: این دیدارهای سیاسی به صورت مرتب با بسیاری از کشورها انجام می‌شود و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث می‌شود.

وی افزود: سفر آقای عراقچی در همین چارچوب بود و براساس اینکه نوبت ایران بود این سفر انجام و حتما موضوعات متعددی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مسائل منطقه و آنچه می‌تواند مورد توجه ایران و هند باشد، در این سفر مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: هند یکی از شرکای خوب ماست و سابقه همکاری ما دیرینه است و امروز روابط بسیار گسترده‌ای را با این کشور داریم و امیدواریم در آینده این همکاری‌ها را تقویت کنیم.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان بهمن ۱۳۹۶ سفری سه روزه به هند داشت و در پایان این سفر دو طرف در بیانیه‌ای مشترک بر گسترش همکاری‌های همه جانبه به ویژه در حوزه حمل و نقل، انرژی و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از خروج آمریکا از برجام سفری دو روزه به هند در ششم و هفتم خرداد داشت.