واکنش سخنگوی دولت به پیشنهاد خطیب موقت نماز جمعه تهران

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره پیشنهاد خطیب موقت نماز جمعه تهران برای استقلال بانک مرکزی گفت: استقلال بانک مرکزی خواسته و شعار مطلوبی است و تمام تلاش دولت این است که این استقلال حفظ شود. شما ببینید دولت در شورای پول و اعتبار هم حضور دارد، این شورا دولتی نیست ولی دولتی‌ها هم در آن حضور دارند. طبعا هر چه مداخلات دولت کمتر باشد بانک مرکزی مستقل‌تر عمل می‌کند. البته شرایطی هم وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر خطیب محترم چنین سخنی گفته‌اند، اما آن سو را هم ببینیم که خطیب دیگری، حرف متفاوتی می‌زند،  تصریح کرد:‌ برایتان مثالی می‌زنم،‌ فرضا درباره موسسات غیرمجاز شما بانک مرکزی را مجبور کردید از همین تریبون نماز جمعه که البته هم در جهت خواست مردم در این زمینه صورت گرفته حدود 23 تا 35 هزار میلیارد تومان پول پرفشار پرداخت کند.این موسسات فرض کنیم ساختمان‌هایی هم داشته باشند ولی تا این ساختمان‌ها را بفروشند زمانبر است.

نوبخت اضافه کرد: از همین تریبون های نمازجمعه و نطق های مجلس چنین حرف هایی مطرح شد اما در حال حاضر می گوییم که نقدینگی بالا است. بله  این حرف، حرف لوکسی است اما اگر می‌گوییم بانک مرکزی مستقل شود باید روش آن را لیبرال و آزاد بدانیم. شما ببینید گفته می‌شود که چرا به افراد شریف یا زوج‌های جوان قرض‌الحسنه داده نمی‌شود، همین که به بانک‌ها تحمیل می‌کنیم که 10 میلیون قرض‌الحسنه بدهد آیا استقلال بانک مرکزی را بهم نمی‌زند.

وی خاطرنشان کرد:‌ این حرف، حرف لوکسی است که خارج از ساخت نظام اقتصادی توصیه می‌کنیم این را می‌گوییم و بعد چیزهای دیگری می‌گوییم که ممکن است با آن ناسازگار باشد، بنابراین ابتدا باید مکتب اقتصادی داشته باشیم و بر اساس آن حرفهایمان را بزنیم.