ظریف: ترامپ و نتانیاهو تلاش می‌کنند پروژه ایران‌هراسی را تکرار کنند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) به همراه معاونان و مدیران این وزارتخانه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

ظریف پیش از فرمایشات رهبری با اشاره به رویکردهای دستگاه دیپلماسی به‌ویژه در ارتباط با همسایگان و تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، گفت: تلاش کرده‌ایم با خودباوری به استقبال چالش‌ها برویم و از منافع ملی با صلابت دفاع کنیم.

 

 

ظریف با بیان اینکه با همین رویکرد و با حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی توانستیم پروژه ایران‌هراسی صهیونیست‌ها را شکست دهیم، خاطرنشان کرد: ترامپ و نتانیاهو تلاش می‌کنند با نمایش‌های سخیف، پروژه ایران‌هراسی را تکرار کنند اما امروز حتی در میان متحدان خود نیز تنها و منزوی هستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تشکیل اتاق جنگ و تلاش گسترده آمریکا برای فشار و زورگویی علیه ملت ایران، گفت: همواره به کشورهای دیگر از جمله متحدین آمریکا اعلام کرده‌ایم که مقابله با زورگویی آمریکا باید از تعهدات سیاسی فراتر رفته و به اقدامات عملی زمان‌دار منجر شود.

ظریف افزود: ما شرایط سخت‌تری را تجربه کرده‌ایم و اطمینان دارم در پرتو همدلی و وفاق می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم و شرایط پیش‌رو را با عنایت الهی و با هدایت‌های رهبری و حمایت مردم به خوبی و با افتخار و سربلندی و با کمترین آسیب مدیریت کنیم.

 محمدجواد ظریف به همراه معاونان و مدیران وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور صبح امروز (شنبه) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار بیان کردند: حفظ سلامت دینی و طهارت روحی و معنوی خود و خانواده و پایبندی رفتاری و گفتاری به مسائل شرعی از مهمترین وظایف مسئولان و کارکنان وزارت امور خارجه به‌ویژه سفرا و اعضای نمایندگی‌های ایران در خارج است.

ایشان با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی بخش اصلی سیاست خارجی کشور و نمای بیرونی نظام جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کردند: وزارت امور خارجه و به‌ ویژه سفرا باید عمیقاً به ارزش‌های اسلام و انقلاب پایبند باشند و رفتار و گفتار آنان، منعکس کننده این ارزش‌ها باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه تبیین بایدها و نبایدهای دیپلماسیِ نظام اسلامی، شرط لازم برای نمایندگان دیپلماسی را برخورداری از روحیه قوی و مستحکم، امید به آینده و بهره مندی از احساس حقانیت برشمردند و با اشاره به موضوع مهم منافع ملی، گفتند: هدف اصلی و واقعی دیپلماسی، حفظ منافع ملی است و تعامل یا تقابل، تنها روش‌هایی برای تأمین منافع ملی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تحقق و بروز روحیه انقلابی را در تعاملات و رویکردهای دیپلماتیک ضروری دانستند و افزودند: دیپلمات ایرانی باید به انقلاب افتخار کند و در تعاملات کاری او، «عزت، احساس اقتدار و اعتماد به نفس» به روشنی مشاهده شود که البته این رفتار و منش انقلابی با بیان حرف‌های نامعقول و ایجاد هیاهو کاملاً متفاوت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین ضرورت برخورداری سفیران و دیپلمات‌های ایرانی از احساس حقانیت، به موضوع جنگ روانی بی‌وقفه دشمنان اشاره کردند و افزودند: باید با احساس حقانیت و با آگاهی و تسلط در مباحث چالشی، پاسخ‌های قاطع و منطقی به اتهامات بیگانگان داد.

ایشان، متهم کردن دائم ایران به یک مسئله منفی را دستور کار اصلی جنگ روانی مستمر دشمنان خواندند و افزودند: برای تحقق این هدف، «ایران هراسی، ایران ستیزی، ایران گریزی، اتهام نقض دموکراسی، نبود آزادی و نقض حقوق بشر» مدام در تبلیغات بیگانگان تکرار می‌شود.

*مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد/ مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود/نباید معطل بسته اروپایی ماند

رهبر انقلاب با اشاره به بیان مکرر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا از زبان مسئولان کشور افزودند: بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.

ایشان فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود، اما نباید معطل بسته اروپایی ماند، بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.

 

 

رهبر انقلاب اسلامی، گسترش ارتباطات چند جانبه و به‌ویژه دو جانبه و توجه خاص به تشکل‌های منطقه‌ای را ضروری خواندند و افزودند: سفرا و نمایندگان ایران در خارج باید به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملت و کشور کاملاً واقف باشند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته از برگزاری سمینار سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خبر داد و اظهار داشت: نخستین سمینار سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت دوازدهم، هفته آینده (هفته جاری) پس از دیدار وزیر و مدیران وزارت امور خارجه و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با مقام معظم رهبری و حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی رئیس جمهوری آغاز به کار می‌کند. همچنین روسای قوای مقننه و قضاییه نیز با حضور در این گردهمایی سخنرانی خواهند کرد. 

قاسمی افزود: معاون اول رئیس جمهور، و برخی از وزرا و دیگر مقامات اقتصادی نیز از جمله مهمانان و سخنرانان این گردهمایی تخصصی خواهند بود.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات در چارچوب «گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی» از محورهای اصلی نشست های سمینار است. علاوه بر کارگروه‌های طراحی شده برای انجام نشست‌های تخصصی و موضوعی، در تعدادی از جلسات این سمینار چند تن از وزرا و دیگر مقامات کشور حضور یافته و ضمن  ایراد سخنرانی پیرامون موضوعات مهم منطقه‌ای و دیگر مباحث تخصصی تعیین شده برای این گردهمایی سراسری به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 
 
قاسمی عنوان کرد: با توجه به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با مد نظر قرار دادن شرایط جدید کشور و تحولات جهانی و لزوم توجه بیش از پیش به مباحث اقتصادی،  بخش عمده‌ای از نشست‌ها،  تبادل نظرها و دیدارهای این سمینار در مقایسه با سمینارهای گذشته به موضوعات اقتصادی و نحوه تعامل سفارتخانه‌های ایران با بخش های خصوصی و دولتی کشور متوقف فیه و برقراری ارتباط با همتایان داخلی آنها به منظور مواجهه با شرایط جدید اختصاص خواهد یافت.

به گزارش فارس، سمینار سراسری سفرا هر ساله در تابستان و اغلب اوقات در مرداد ماه برگزار می‌شود. تابستان همچنین فصل نقل و انتقال برخی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است که ماموریتشان پایان یافته و قرار است با نیروهای جدید جایگزین شوند.