ترامپ چرا ایران را تهدید می‌کند؟

 بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مواضع تند و تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا علیه ایران نوشت: تهدید ایران از سوی ترامپ با توجه به اطمینان خاطر مقامات آمریکا از موثر واقع شدن این رویکرد، همانگونه که در مورد کره شمالی کارساز واقع شد، سرچشمه می گیرد. مقامات آمریکایی بر این باورند که تهدید های ترامپ دولت ایران را نیز به پای میز مذاکره خواهند کشاند.

این گزارش نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و تحلیگران، هدف ترامپ از تهدید ایران و تلاش برای محدود کردن صادرات نفت این کشور، وادار ساختن تهران به بازگشت به میز مذاکره است، چون دولت ایران با تظاهرات اعتراض آمیز روبرو بوده و رشد اقتصادی کشور نیز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها می گوید هدف آمریکا این است که اهرم های اعمال نفوذ بیشتری در قبال ایران به دست آورد و سپس از این اهرم ها بهره برداری کند. وی که به مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا مشاوره می دهد گفت «هر چه رژیم ایران بی ثبات تر شود امکان بازگشت آن به میز مذاکره و دست یافتن به توافق بهتر، افزایش خواهد یافت.»

بلومبرگ نوشت: چندی پیش مقامات کشورهایی که توافق هسته ای را امضا کرده اند (منهای آمریکا) با وزیر امور خارجه ایران در وین دیدار و گفتگو کردند تا به ایران درباره منافع باقی ماندن در توافق هسته ای اطمینان دهند، اما ظریف گفت ایران وعده های دور از ذهن نمی خواهد بلکه به راه حل های عملی نیاز دارد. اما بعید است که این کشورها بتوانند وعده های ملموس و قطعی به ایران بدهند.

گزارش فوق افزود: ترامپ و مشاورانش از جمله دامادش جرد کوشنر، بر این باورند که در پیش گرفتن لحن تند و برقراری تحریم های شدید علیه کره شمالی نقش مهمی در وادار ساختن رهبر کره شمالی به گفتگو با واشنگتن داشته است. از زمان دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تا کنون نشانه هایی از پیشرفت در روابط دو کشور به چشم می خورد. 

بر اساس این گزارش، ترامپ صبح روز دوشنبه در صفحه توییتر خود نوشت «کره شمالی ٩ ماه است که موشکی آزمایش نکرده و آزمایش هسته ای انجام نداده است و از این بابت علاوه بر ژاپن همه کشورهای آسیایی خوشحال هستند.»

بلومبرگ ادامه داد: اما باید توجه داشت که کره شمالی کشوری منزوی است و تحریم‌های برقرار شده علیه این کشور از سوی روسیه و چین نیز مورد حمایت قرار گرفت اما در مورد ایران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با انتقاد روبرو شده و بسیاری از کشورها به تجارت با ایران ادامه می دهند.

این گزارش افزود: مشکلی که ترامپ و دولت آمریکا در برخورد با ایران با آن روبرو هستند نداشتن اطمینان از تغییر رفتار ایران است. پامپئو نیز به بعید بودن تغییر رفتار ایران اعتراف کرده اما گفته است که وی به امید زنده است.

این گزارش افزود: عاملی که باعث شد تا ترامپ تهران را به شدت تهدید کند سخنان رئیس جمهور ایران درباره تنگه هرمز بود.