اروپایی‌ها نقش خود را در خنثی‌سازی ایران و انصارالله ایفا کنند

در صورتی که حرکت انصارالله در نابودی دو تانکر نفتی عربستانی در دریای سرخ موفقیت‌آمیز می‌بود، تاثیر فاجعه‌باری بر اقتصاد جهانی می‌گذاشت.

بر اساس این گزارش کارشناسان معتقدند کشورهای اروپایی اگر می‌خواهند دسترسی‌شان به نفت قطع نشود، باید موضع‌گیری کنند. 

طبق این گزارش، به محض بروز این حادثه عربستان سعودی اعلام کرد به طور موقت مسیر عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه باب‌المندب بسته خواهد شد. وزیر نفت سعودی خبر حمله انصارالله به نفت‌کش‌های عربستانی را تایید کرد و گفت خسارت کم بوده و هیچ تلفاتی نداشته است.

«حمدان الشهری» سیاست‌مدار سعودی و تحلیل‌گر امور بین‌الملل در موسسه‌ای در ریاض گفته عربستان نمی‌توانست جان و مال مردم را به خطر بیاندازد. این حمله در باب المندب بسیار خطرناک است. اگر این حادثه موفقیت‌آمیز بود به فاجعه تبدیل می‌شد. جهان به ویژه کشورهای اروپایی باید در برابر این اقدام موضع‌گیری کنند .

وی مدعی شده که اروپایی‌ها باید نقش خودشان را در خنثی‌سازی ایران و انصارالله ایفا کنند. همه این اتفاق‌ها زمانی رخ می‌دهد که عربستان و کشورهای خلیج فارس مجبور هستند با تروریسم بدون کمک اروپایی‌ها مبارزه کنند.

این تحلیل‌گر عربستانی مدعی شد: «این تنها جنگ ما نیست. نیروهایی که تا دندان توسط ایران مسلح شده‌اند تهدیدی برای همه جهان هستند. ایران بارها تهدید کرده که به تانکرهای نفتی در تنگه هرمز حمله خواهد کرد و اروپایی‌ها در پاسخ چه گفتند؟ از اقدامات عربستان انتقاد کردند و به ایران لبخند زدند. این وضعیت نباید ادامه پیدا کند. آنها باید تصمیم بگیرند که یا مسیر نفتشان و یا روابطشان با ایران را حفظ کنند. 

یک تحلیل‌گر سوری-آمریکایی در بنیاد تحقیقات امنیتی در آمریکا نیز مدعی شد: «اختلال در مسیر انتقال نفت و تهدید بازار مقدس انرژی در جهان باید در جامعه جهانی به عنوان یک خط قرمز تلقی شود. هدف قرار دادن انتقال نفت در باب‌المندب یک تهدید استراتژیک در منطقه است که توسط انصارالله اتفاق افتاده است.»

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، این حمله درست در هفته‌ای رخ داد که ترامپ همتای ایرانی خود را خطاب قرار داد و گفت در صورت تهدید آمریکا با تبعات سنگینی مواجه خواهند شد. 

این رسانه به ارتباط میان صحبت‌های «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران با حادثه حمله انصارالله به نفت‌کش‌های عربستانی در دریای سرخ اشاره کرده و گفت که این فرمانده سپاه به ترامپ گفته که ایران همه مواضع شما را نابود خواهد کرد.