خروج آمریکا از برجام قرارداد خرید هواپیما را لغو کرد

سیدکمال الدین شهریاری با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر تعلل وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: نوسازی ناوگان هوایی از سوی بخش خصوصی یا دولتی با هیچ وقفه و تعللی صورت نگرفته و علت طولانی بودن زمان خرید هواپیما علل دیگری بوده است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هواپیما کالایی نیست که در بازار به راحتی عرضه و به فروش برسد، افزود: هواپیما با توجه به سفارش هایی از قبل ساخته می شود از این رو نوع قراردادها متفاوت است.

ساخت هواپیما بر اساس سفارش خریدار صورت می گیرد

وی با تاکید بر اینکه ساخت هواپیما بر اساس سفارش خریدار از حیث تجهیزات و حتی مبلمان آن صورت می گیرد، تصریح کرد: برای تحویل هواپیماهای سفارش داده شده بعضا بیش از 3 تا 10 سال زمان نیاز است.

شهریاری با بیان اینکه قراردادهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای خرید ای تی آر، بوئینگ و ایرباس منعقد شد، آماده تحویل نبوده است، گفت: برخی از هواپیماهایی تحویل شده به کشورمان ازمحل  قراردادها ملغی شده کشورهای دیگر تامین شد. 

ایرباس ساخته شده برای یکی از کشورهای خارجی به ایران تحویل شد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ایرباس ساخته شده برای یکی از کشورهای خارجی به ایران تحویل شد، افزود: لغو قرارداد ایرباس با کشور مذکور تحویل هواپیما به ایران را تسریع کرد در غیر این صورت باید منتظر ساخت هواپیماهای سفارش داده شده خود بودیم.

وی با بیان اینکه بر اساس نوبت تعیین شده در قراردادها هواپیماها تحویل ایران شده بود، تصریح کرد: تحویل ای تی آر و ایرباس به ایران کاملا تابع زمان بندی قراردادها بوده است.

حواشی برجام با سایه افکنی بر بازرگانی و قراردادهای ایران تعلل در نوسازی ناوگان هوایی را منجر شد

شهریاری با تاکید بر اینکه اعمال تحریم های جدید همزمان با خروج آمریکا از برجام قرارداد خرید سایر هواپیماها را لغو کرده است، گفت: برجام با سایه افکنی بر بازرگانی و قراردادهای ایران تعلل در نوسازی ناوگان هوایی را منجر شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر تحریم های جدید همزمان با خروج آمریکا از برجام رخ نمی داد نوسازی ناوگان هوایی کشور طبق برنامه زمان بندی شده صورت می گرفت./