بازتاب جهانی پیام سردار سلیمانی به یاوه‌گویی‌های ترامپ

 از وقتی که ترامپ بنای ناسازگاری را در مورد برجام گذاشت و از این معاهده خارج شد، پیش‌بینی می‌شد که تنش لفظی کمترین نتیجه این رفتار باشد؛ همین‌طور هم شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در واکنش به تهدیدها علیه ایران اعلام کرد که اگر ایران نتواند نفتش را بفروشد، کشورهای تهدیدکننده و هم‌پیمانان آنها هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند. این حرف‌ها واکنش تند ترامپ را به همراه داشت.

البته رئیس‌جمهوری آمریکا به سیاق خودش، در توییتر لب به تهدید باز کرد؛ تهدیدی که واکنش‌های جهانی به همراه داشت و حتی به‌دلیل محتوای خشونت‌آمیزش از سوی مسئولان توییتر هم تذکر گرفت.

حرف‌های ترامپ هم از سوی جمهوری اسلامی ایران بی‌پاسخ نماند، اما این‌بار به جای روحانی، این سردار قاسم سلیمانی بود که تصمیم گرفت حد و حدود ترامپ را به او یادآوری کند.

او در یک سخنرانی در همدان گفت که پاسخ دادن به ترامپ در شأن رئیس‌جمهوری ایران نیست و او به عنوان یک سرباز جواب ترامپ را می‌دهد.

قاسم سلیمانی جوابش را این‌طور شروع کرد: «شما با ۱۱۰ هزار سرباز و هزاران دستگاه تانک و نفربر و صدها فروند هواپیمای جنگی به افغانستان حمله کردید و پس از شکست بارها به طالبان برای صلح و گفت‌وگو التماس کردید و اکنون برای ما خط و نشان می‌کشید؟ شما با ۱۶۰ هزار سرباز و چند برابر تجهیزات افغانستان به عراق حمله کردید و با وحشیانه‌ترین اتفاقات در این کشور مواجه شدید و حالا ملت ایران را تهدید می‌کنید؟ در جنگ ۳۳روزه با رژیم منحوس اسراییل که همانند وزنه به پای شما آویزان است، انواع و اقسام شکست‌ها را تجربه کردید. به ما بگویید در غزه چه غلطی توانستید بکنید؟»

سلیمانی بعد از اینکه تمام تجربیات آمریکا را در منطقه مرور کرد،‌ سر اصل مطلب رفت و گفت: «آقای ترامپ قمارباز به شما می‌گویم ما از آن‌چه شما فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تریم. هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به شما فکر نکنیم. ما ملت شهادت و امام حسین(ع) هستیم و حوادث سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. این را بدانید اگر جنگی اتفاق بیفتد این نابودی همه امکانات شما و پیروزی ماست که پایان جنگ را رقم خواهد زد؛ پس شما جنگ را شروع کنید باقی ماجرا با ما.»

حرف‌های سردار همین‌جا تمام نشد؛ او توصیه‌های دیگری هم برای ترامپ داشت و گفت: «تو که سابقه نداری و فکرت مشغول چیزهای دیگر است، لااقل از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درباره سابقه ایران و اینکه کسی تا به حال نتوانسته علیه ایران کاری کند، سوال کن. از موسسات مطالعاتی فراوانی که دارید درباره ایران بپرسید که ما نمی‌ترسیم. ما را تهدید می‌کنید؟ ما تشنه شهادت و از بین بردن استکباریم.»

او رئیس‌جمهوری ایران را هم بابت حرف‌های شجاعانه‌اش تحسین کرد و گفت: «بیانات شجاعانه و قابل افتخار رئیس‌جمهوری بسیار اثرگذار و حرف دل مردم بود و هر کسی بخواهد این روش و بیان را تضعیف کند، خائن به مملکت است.»


حرف‌های داخلی با بازتاب جهانی

این حرف‌ها بازتاب‌های داخلی و خارجی زیادی داشت و رسانه‌های مطرح جهان آن را به‌خوبی پوشش دادند. با مرور این رسانه‌ها می‌بینیم که بیشتر آنها آن بخشی از حرف‌های سردار سلیمانی را پررنگ کرده‌اند که به رویارویی با آمریکا می‌پردازد؛ مثلا خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت: «سردار سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران ایران روز پنجشنبه‌ خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، تهران به هرگونه اقدام خصمانه واشنگتن پاسخ خواهد داد. به شما می‌گویم از آن‌چه شما فکر می‌کنید به شما نزدیک‌‌تریم.»

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم نوشت: «فرمانده سپاه قدس گفت ترامپ باید بداند ما ملت شهادت هستیم. این را بدانید اگر جنگی اتفاق بیفتد این نابودی همه امکانات شما و پیروزی ماست که پایان جنگ را رقم خواهد زد؛ پس شما جنگ را شروع کنید باقی ماجرا با ما.»

خبرگزاری رسمی سوریه یا همان سانا در مورد حرف‌های سردار سلیمانی نوشت: «قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران اظهارات ترامپ را بی‌ارزش دانست و خطاب به او گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به شما نزدیک هستیم و شما به توانایی‌های ایران در جنگ نامتقارن آگاه هستید.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان عربی نیز با پوشش سخنان قاطعانه و حماسی سردار سلیمانی با عنوان «پیام هشدارآمیز سردار سلیمانی به ترامپ» نوشت: «سردار سلیمانی خطاب به ترامپ گفت حساب و کتاب تو با من است و ما از آن‌چه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌تریم.»

بازدارنده، نه تهدیدکننده
واکنش تحلیلگران داخلی هم به این حرف‌ها تا حد زیادی مثبت بود. عده زیادی سخنان سردار سلیمانی را لازمه شرایط موجود اعلام کردند؛ مثلا محمدصادق جوادی حصار در تحلیلی این حرف‌ها را نه تهدیدکننده، بلکه بازدارنده دانست و گفت: «برای رسیدن به ‌پای میز مذاکره باید از تمام ابزارهای بازدارنده و تهدیدکننده استفاده کرد. مهم نوع پاسخی است که در برابر اظهارنظرها مطرح می‌شود. وقتی طرف مقابل کسی است که با لحن تهدیدآمیز دایما از تمام گزینه‌های روی میز صحبت به میان می‌آورد، باید به او فهماند که آن‌قدرها که تصور می‌کند، حریف ضعیف نیست.»

#ارباب_تنگه_ها
پرشورتر از واکنش‌های محتاطانه خارجی به حرف‌های سردار سلیمانی، واکنش افکار عمومی بود که بازتاب آن را در شبکه‌های اجتماعی می‌شد دید. این واکنش‌ها صرفا محدود به کاربرانی که همواره از سردار سلیمانی با علاقه یاد کرده‌اند، نمی‌شد و طیف‌های وسیعی از مردم را در بر می‌گرفت. ظرف ٢٤ ساعت اول بعد از حرف‌های قاسم سلیمانی، بیشتر از ٩ هزار توییت با محتوای حرف‌های او منتشر شد؛ توییت‌هایی که خیلی از آنها با هشتگ‌های مرتبط همراه بود.

هشتگ‌هایی مانند #ارباب-تنگه_ها، #قول_صادق، #سردار_دل‌ها و... البته بیشترین هشتگی که به چشم می‌خورد #مرد_میدانیم بود که نویسنده‌های آن خودشان را در کنار سردار سلیمانی قرار داده و اعلام کرده بودند که از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند.