تحلیلی درباره پیروز دیپلماتیک ایران بر آمریکا

رییس دیوان بین المللی دادگستری لاهه هفته گذشته در نامه ای رسمی خطاب به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت دولت ایران در خصوص بازگشت یک جانبه تحریم های دولت واشنگتن تاکید کرد که از هرگونه اقدام جدید، اجتناب کنید و شرایط را تغییر ندهید.
موضوع دادخواست ایران این است که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریم های یک جانبه برخلاف تعهدات بین المللی آمریکا در عهدنامه سال 1334 است. 
آمریکا بموجب این عهدنامه متعهد شده بود با اتباع ایرانی رفتار منصفانه داشته باشد، و مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.
دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به دادگاه جهانی رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است که مقر آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند ‌است. رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها به این دادگاه ارجاع می‌شوند و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است.
محمد جواد جمالی عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درمورد شکایت ایران از آمریکا به لاهه و نامه این دیوان به پمپئو اظهار داشت: این موضوع یک موفقیت بزرگ برای ایران است، گرچه ما هنوز در اول راه هستیم و این رای قطعی نیست ولی می تواند هشدار بزرگی به آمریکا باشد.
وی افزود: این اتفاق در راستای رفتار سنجیده و متوازن جمهوری اسلامی ایران است و یک پیروزی دیپلماتیک و قضایی برای کشور محسوب می شود. 
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز امیدواری کرد آمریکا که سابقه طولانی و زیادی در نقض عهد و زیر بار نرفتن معاهدات بین المللی دارد، نهایتا تمکین کند، زیرا اگر این موضوع برعکس بود و این اتفاق برای ایران پیش می آمد، آمریکا سریع واکنش نشان می داد.
جمالی با بیان این که آمریکا باید تابع قانون باشد و تمکین کند، خاطرنشان کرد: در نامه رییس دیوان لاهه از آمریکا خواسته شده نسبت به تحریم های یک جانبه پرهیز و اقدامات یک جانبه را متوقف کند.
نماینده مردم فسا در مجلس با تاکید بر این که این رای می تواند در جامعه بین الملل برای ایران موثر باشد، گفت: درست است که آمریکا از برجام خارج شده ولی اقدامات لاهه می تواند ابزار فشاری برای این کشور باشد.