تغییر عجیب رویکرد ترامپ درباره ایران

شبکه پرس تی‌وی در گزارشی درباره اظهارات ضد و نقیض آمریکا درباره مذاکره با ایران اعلام کرد: تنها دو ساعت پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد حاضر است بدون هیچ قید و شرطی با مقامات ایرانی دیدار کند، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور،  فهرستی از شروط و مطالبات واشنگتن را به عنوان پیش شرط برگزاری چنین دیداری اعلام کرد.

در این گزارش آمده است: «رئیس جمهور آمریکا آماده است با ایرانیان دیدار کند تا مشکلات برطرف شوند به این شرط که ایرانیان پایبندی خود را به ایجاد تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم این کشور نشان دهند؛ رفتار شرورانه خود را پایان دهند و برای وارد شدن به توافق هسته‌ای که مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای شود، اعلام آمادگی کنند. رئیس جمهور آمریکا گفته است در این صورت آماده است با مقامات ایرانی دیدار و گفتگو کند.»

پمپئو که این اظهارات را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی بیان می‌کرد همچنین ایران را به شلیک موشک به عربستان، مسلح کردن گروه‌ها در عراق و سوریه و همچنین مجهز کردن گروه مقاومت حزب‌الله در لبنان متهم کرد.

پمپئو در شرایطی این سخنان را به زبان آورد که حدود دو ساعت قبل از آن، ترامپ گفته بود علاقمند در هر زمان با مقامات ارشد ایرانی دیدار کند.

پرس تی‌وی در ادامه اعلام کرد: تنش میان ایران و آمریکا در چند هفته گذشته و در پی رد و بدل شدن اظهارات و پیام‌های تهدیدآمیز میان دو طرف به بالاترین سطح خود رسیده است.  با این حال ترامپ بر خلاف لحن ضدایرانی اخیر خود اعلام کرد آماده است در هر زمان و بدون پیش شرط با مقامات ایرانی دیدار کند.

در یک نشست خبری، یکی از خبرنگاران از ترامپ درباره دیدار احتمالی با مقامات ایرانی پرسید: آیا برای این دیدار پیش شرطی دارید؟

ترامپ پاسخ داد: «خیر. پیش شرطی نداریم. اگر می‌خواهند با من دیدار کنند من هم با آن‌ها دیدار می‌کنم. هر زمان آن‌ها بخواهند این دیدار برگزار خواهد شد. چنین دیداری برای آنها، برای ما و برای جهان خوب است.»

این در حالیست که رئیس جمهور آمریکا کمتر از ۱۰ روز قبل در حساب توئیتری خود تهدید کرد مشکلاتی برای ایران ایجاد خواهد کرد که کمتر کسی در تاریخ شبیه آن را تجربه کرده باشد. وی همچنین هشدار داد واشنگتن از این پس زبان تند تهران را تحمل نخواهد کرد. تهدید‌های ترامپ پاسخی به اظهارات حسن روحانی، همتای ایرانی، وی بود که ضمن هشدار به آمریکا درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران گفته بود جنگ با ایران، مادر همه جنگ‌ها خواهد بود.

توئیت‌های تهدیدآمیز ترامپ با پاسخ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز روبرو شد. او در توئیتر خود نوشت ایران تحت تاثیر اینگونه تهدید‌ها قرار نمی‌گیرد. وی افزود ایرانیان مدت چهل است که تهدید‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند. کارشناسان سیاسی معتقدند تغییر جهت تازه ترامپ نمونه دیگری از تصمیم‌گیری‌های بی‌منطق وی است.

ریچارد سیلورستون، روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ساکن سیاتل، در این مورد گفت: «سیاست خارجی آمریکا همواره بر مبنای احتیاط، بررسی دقیق شرایط و مذاکره مفصل بوده است. اما اکنون رئیس جمهوری در آمریکاست که به نظر می‌رسد کارهایش را بدون برنامه‌ریزی انجام می‌دهد و در لحظه تصمیم می‌گیرد. اکر من به جای مقامات ایرانی بودم در این مورد و در برابر این پیشنهاد ترامپ بسیار احتیاط می‌کردم.»

روزبه علی آبادی، عضو موسسه مشاوران رشد جهانی، نیز گفت: «باید به خاطر داشته باشیم که ایران با آمریکا مذاکره کرد و پس از مذاکرات طولانی و بسیار دشوار به توافقی به نام برجام دست یافت. اما ترامپ در ماه مه امسال تصمیم گرفت آمریکا را از این توافق خارج کند. اکنون چیزی که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید منطقی نیست.» 

پرس‌ تی‌وی در ادامه افزود: علامت‌های ضد و نقیض ترامپ در شرایطی دیده می‌شود که تهران قبلا بار‌ها اعلام کرده است با واشنگتن گفتگو نخواهد کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: واشنگتن به طور مکرر رفتار خصمانه‌ای با ایران داشته و نشان داده است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد. او تاکید کرد شرایط برای مذاکره با آمریکا مهیا نیست.

ترامپ روز هشتم مه، آمریکا را از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که میان ایران و گروه پنج به علاوه یک امضا شد، خارج کرد. وی گفت این توافقنامه به کلی ناقص و دارای مشکل است. واشنگتن سپس از همه متحدانش خواست خرید نفت از ایران را تا ماه نوامبر به صفر برسانند و تهدید کرد که در غیر این صورت ممکن است آمریکا تحریم‌هایی را علیه آن‌ها اعمال کند. این تهدید باعث رئیس جمهور ایران نیز تهدید کند که ایران ممکن است خروج نفت استخراج شده از منطقه را متوقف خواهد کرد.