اطمینان دوباره آمریکا به اسرائیل درباره عدم تغییر سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن

 مقامات ارشد ایالات متحده امروز سه‌شنبه به اسرائیلی‌ها اطمینان دوباره داده‌اند که علیرغم درخواست علنی ترامپ برای مذاکرات مستقیم و بدون پیش‌شرط با ایران، در سیاست دولت [ایالات متحده] ضد نظام ایران هیچ تغییری رخ نداده است.

این مطلب را وبگاه خبری آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات اسرائیلی منتشر کرد.

ترامپ شب گذشته (دوشنبه‌شب) در یک نشست خبری با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حاضر است با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو کند گفت: «مطمئناً اگر ایرانی‌ها بخواهند با آنها دیدار می‌کنم. نمی‌دانم که آماده هستند یا نه.» رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری درباره اینکه چه پیش‌شرط‌هایی برای گفت‌وگو با ایران دارد گفت که حاضر است «بدون پیش‌شرط» با ایران به گفت‌وگو بنشیند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا هم بعد از سخنرانی ترامپ برای ژست او برای گفت‌وگوی «بدون‌پیش‌شرط» با ایران شرط گذاشت. او در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی بار دیگر متوقف شدن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شرط توافق جدید با این کشور دانست.

اما یکی از سخنگوهای کاخ سفید ساعاتی پیش از این ژست ترامپ درباره مذاکره بدون پیش‌شرط عقب‌نشینی کرد. «گارت مارکوئیس»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «اگر حکومت ایران رفتارش را به نحوی که مشخص کرده‌ایم عوض کند، ایالات متحده آماده است برای برداشتن تحریم‌ها، برقراری روابط کامل دیپلماتیک و تجاری، دادن مجوز فناوری‌های پیشرفته به ایران و حمایت از پیوستن ایران به نظام اقتصاد بین‌الملل اقدام کند.»