عملکرد یک ساله دولت خلاف برنامه ششم توسعه است

این روزنامه ‌نوشت: عملکرد دولت، یک سال پس از اجرای برنامه ششم توسعه، از این برنامه فاصله دارد. امسال سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه است؛ برنامه‌ای که با جنجال‌های فراوانی همراه بود و در نهایت برنامه ۳۵ماده‌ای دولت با اضافه‌شدن ۱۱۰ ماده از سوی نمایندگان مجلس، با یک سال تأخیر به سند مالی چهارساله دولت تبدیل شد.
حالا مقایسه اعداد پیش‌بینی‌ شده در برنامه ششم توسعه با ارقام محقق‌ شده تا به اینجای سال نشان می‌دهد این برنامه از لحاظ برآوردی با آنچه در صحنه اقتصاد رخ می‌دهد، چقدر فاصله دارد. درحالی‌ که در برنامه ششم رشد اقتصادی ۸ ‌درصدی در نظر گرفته شده بود، اقتصاد ایران در سال ۹۶ معادل 3/8 درصد رشد کرد و متوسط رشد ۱۷درصدی نقدینگی در این برنامه در سال گذشته با پنج واحد درصد اختلاف، به ۲۲ درصد رسید. دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی این برنامه هم اختلاف زیادی با عملکرد سال ۹۶ دارد.
در برنامه ششم سهمی ۲۵درصدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی لحاظ شده بود و حالا نه‌تنها این رقم رویایی است بلکه اقتصاد با خروج سرمایه ۲۶میلیارد دلاری رو‌به‌رو شده است. هرچند وقفه یک‌ساله بین برنامه پنجم و ششم توسعه نشان داد بدون اعتراض هیچ نهادی دستگاه‌های اجرایی بدون برنامه پنج‌ساله هم به کار خود ادامه می‌دهند؛ اما عمیق‌شدن فاصله بین برنامه جامع با عملکرد اجرایی، اقتصاد را در معرض بی‌نظمی و تعریف طرح‌های اقتصادی بدون پشتوانه اجرایی قرار می‌دهد.
به گزارش «شرق» برنامه ششم توسعه با پیش‌بینی رشد هشت‌درصدی سالانه اقتصاد تا پایان ۱۴۰۰ به تصویب رسید که با اختلاط جایگاه تدوینگر، اجراگر و ناظر بر برنامه مواجه شد. دولت یک لایحه ۳۵ماده‌ای را به مجلس برد و مجلسی‌ها معتقد بودند نام این لایحه را نمی‌توان برنامه ششم توسعه گذاشت. نمایندگان ۱۱۰ ماده نوشته و به لایحه دولت اضافه کردند و به تصویب رساندند.