برجام بال‌های پیشرفت کشور را بست

محمد مهری مسئول سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ( عضو دفتر تحکیم وحدت)، گفت: کسانی که بدون آینده نگری و تحقیق، از سر ترس یک شبه تمام قدرت هسته‌ای را که در مسیر شکوفایی بود با بیگانگان در ازای هیچ معامله کردند، مسئول قطعی برق و کمبود ارز هستند.

مهری ادامه داد: در این تابستان بارها شاهد این بوده‌ایم که برق در شهرهای بزرگ برای ساعات طولانی‌ای قطع شده است. این قطعی‌ها در شرایطی رخ داد که دمای هوا در بالاترین حد خود در سال و گرما برای مردم بسیار طاقت فرسا بود. به علاوه همواره شاهد قطعی برق در شهر های کوچک در طول سال هستیم. اما سوال این است که چرا اقدامات موثری برای حل این معضل در کشور اندیشیده نشده است؟

این فعال دانشجویی تصریح کرد: سالیان بسیاری است که برای تولید برق از روش‌های پرهزینه و کم سودی مثل نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی استفاده می‌کنیم و همین امر باعث پایین بودن میزان تولید برق کشور است در حالی که امروزه کشورهای توسعه یافته بیشترین میزان برق را با استفاده از نیروگاه های هسته‌ای تولید می کنند.

وی تاکید کرد: شاید اگر تیم مذاکره کننده برجام به عواقب توقف برنامه هسته‌ای و به مزایای ثمردهی آن توجه می کرد و دولت اجازه می داد تا نهال جوان این تکنولوژی در ایران به ثمره نشیند، در اثر کمبود بارش‌های آسمانی شاهد چنین قطعی‌های بی‌حساب و کتاب برق و بحران انرژی نبودیم. به ویژه که نیروگاه بوشهر به واسطه گرم بودن اقلیم منطقه و نیاز مبرم و بالا به برق در آنجا٫می توانست منبع بسیار قوی ای برای تولید برق در جنوب کشور باشد.

مهری یادآور شد: از طرف دیگر این اوضاع باعث اخلال در صادرات برق ایران شده است.البته حتی اگر این کم آبی هم نبود به دلیل محدودیت نیروگاه های حرارتی، صادرات برق ایران افزایش چشمگیری را به خود نمی‌دید و کماکان محدود می ماند در حالی که با استفاده از نیروگاه های هسته‌ای می توان صادرات برقی را افزایش داد و درآمد چشمگیری را برای کشور کسب کرد.

وی گفت: کشورهایی مثل فرانسه و آلمان سالانه چند میلیارد دلار از این طریق درآمد دارند. قطعا اهمیت این امر در آشفته بازار کنونی ارز برای همگان روشن است. لکن برجام بال‌های پیشرفت کشور را بست و مسببان برجام امروز باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

مهری اضافه کرد: از طرف دیگر در این بحران برق شاهد حضور موثر وزیر نیرو در رسانه ها برای ارتباط و پاسخگویی با مردم نیستیم. اخیرا هم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای لزوم ارتباط موثرشان با مردم را در این اوضاع بحرانی آب و برق به ایشان یادآورشد ولی هنوز نه عملی دیده شده و نه پاسخی به نامه.

وی گفت: علاوه بر امضاءکنندگان برجام وزیر نیرو هم باید نسبت به عملکرد خود در این برهه پاسخگو باشد که چرا در شهری مثل تهران شاهد قطعی‌های بدون قاعده برق و ضربه خوردن به رفاه و کسب و کار و تولید مردم در این أوضاع متلاتم اقتصادی هستیم.

این فعال دانشجویی گفت: متاسفانه عدم پاسخگویی مسوولان موجب دوری آن‌ها از مردم و عدم در نیاز های ملت شده است. لکن جنبش دانشجویی دست از مطالبه‌گری بر نخواهد داشت.