افشای پشت پرده پیشنهاد مذاکره ترامپ

یک اندیشکده صهیونیستی در مطلبی درباره سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره دیدار با مقام‌های ایران نوشت:«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تمایلی برای برگزاری نشست بدون پیش شرط با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود ندارد و اعلام تعجب برانگیز تمایل به گفت‌‌وگو با حسن روحانی، بخشی از برنامه تنظیم شده حدود یک سال قبل «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا قبل از حضور مجدد در بدنه دولت این کشور بود.

ترامپ با طرح موضوع مذاکره بدون پیش شرط،  در پی بد جلوه نشان دادن ایران است.

اندیشکده «بگین –سادات» در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: اعلام تعجب برانگیز دونالد ترامپ به سختی این اتهام که ایران میل به توسعه قابلیت هسته‌ای خود دارد را اثبات می‌کند و در راستای تلاش برای کسب وجهه اخلاقی و تضعیف حمایت‌های اروپا، روسیه، چین از توافق هسته‌ای و با هدف نشان دادن این مساله است که ایران کشوری سرکش است و پای میز مذاکره نمی‌آید.

اندیشکده یاد شده نوشت: پیشنهاد ترامپ، ایران را در وضعیتی دشواری قرار می‌دهد به طوری‌که عدم پذیریش این پیشنهاد در خدمت اهداف ترامپ است  اما قبول توافق (برای گفت‌و‌گو) فشار تندروهای داخل ایران بر رئیس جمهور را افزایش داده و آن‌ها او را  تحت فشار این موضوع می‌گذارند که با توجه به سیاست‌های آمریکا، امید کمی به موفقیت وجود دارد.

وزیر خارجه ایران بر این باور است که هیچکس نمی‌تواند جدی بودن آمریکا را باور کند.

 این درحالی است که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بامداد دوشنبه، در آستانه اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران،به تکرار ادعاهای قبلی علیه تهران پرداخت. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از پامپئو نوشت: «تحریم‌های جدید علیه ایران به صورت موشکافانه اجرا شده و تا زمانی که حکومت ایران تغییر رویه بدهد، پابرجا خواهند ماند.»

پامپئو تحریم‌هایی که از روز دوشنبه مجدداً اعمال می‌شوند را «یکی از ستون‌های مهم سیاست آمریکا در قبال ایران» توصیف کرد. او گفت که کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را تشریح می‌کند.

ترامپ، 18 اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهد‌های آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در دوره‌های 90 و 180 روز امضا کرد. 

«محمد جواد ظریف » وزیر خارجه ایران نیز روز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد هیچ کسی، جدی بودن رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره را باور ندارد.