موضع اروپا در قبال وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران چگونه خواهد بود؟

در حالیدولت ترامپ برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران آماده می شود که این تحریم ها در سال 2015 و تحت توافق هسته‌ای لغو شده بودند و متحدان اروپایی آمریکا از بی‌ثباتی‌های منطقه ای بیشتر نگران هستند.

تصمیم دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای ایران همچنان یکی از مهمترین تصمیمات سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری او به شمار می رود.

مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند تحریم های مورد نظر با هدف تغییر رفتار ایران روز دوشنبه به جریان می افتند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای در روز یکشنبه با تلویزیون اندونزی ادعا کرد: «آنها (ایرانیان) بزرگترین حامیان تروریسم در دنیا هستند. به همین دلیل آمریکا تلاش می کند ایران را متوقف کند. این تغییر رفتاری است که ما می خواهیم از ایران ببینیم.»

تحریم هایی که از روز دوشنبه اجرایی خواهند شد تجارت ایران را در حوزه خودرو و فلزات از جمله طلا پوشش می دهند. آمریکا همچنین واردات کالاهای ایرانی از جمله فرش و پسته را ممنوع و مجوزهای اعطا شده به ایران را برای خرید هواپیمای آمریکایی و اروپایی باطل می کند.

مرحله دوم و مهمتر تحریم‌ها علیه ایران در حوزه نفت و بانک مرکزی ایران خواهد بود که در تاریخ چهارم نوامبر اجرایی خواهد شد. کشورهای اروپایی اعلام کرده اند به توافق هسته ای ایران پایبند هستند و آن را مطمئن ترین راه برای حفاظت از امنیت ملی‌شان می بینند.

در همین حال حامیان توافق هسته‌ای ایران از مدت ها قبل گفته‌اند خروج آمریکا از این توافق، متحدان اروپایی را که با آمریکا در این مذاکرات شریک بودند، بیگانه خواهد کرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «ما قویا به تضمین پابرجا ماندن توافق متعهد باقی می مانیم و به ایستادگی بر تعهداتمان ادامه می دهیم. اگر ما نتوانیم به این موارد عمل کنیم، این خطر بوجود می‌آید که ایران برای پایبند نماندن به محدودیت‌هایش تصمیم بگیرد.»