تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران شکستی برای دیپلماسی بین‌المللی است

"امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه "پاسایر نویه پرسه" انتقاد شدیدی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که از روز گذشته اجرایی شده است وارد کرده و اظهار داشت: ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است. بنابراین وقایع کنونی یک شکست برای دیپلماسی بین المللی است. دیگر مسائل ما با تهران موضوع توافق هسته‌ای نیست؛ هنوز فرصتی برای نجات توافق هسته‌ای وین وجود دارد اما زمان در حال گذر است.

وی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران خطا است چرا که تهران برجام را نقض نکرده است. اول از همه این یک شکست برای دیپلماسی بین المللی است چرا که به این ترتیب اعتبار این توافق نامه صلح کاهش می یابد. اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد طبیعتا یک شرایط متشنج ایجاد می شود. این مسئله رخ می دهد بخصوص به این دلیل که دولت ایران به دلیل اعتراضات بزرگ در این کشور و شرایط اجتماعی و اقتصادی سخت همچنین از نظر سیاست داخلی تحت فشار شدیدی قرار دارد.

این سیاستمدار بلند پایه حزب سبز آلمان با اشاره به نقش به اصطلاح مخرب و غیر سازنده ایران در منطقه و برنامه های موشکی تهران که ترامپ در سیاست های سختگیرانه خود در قبال تهران بر آن تاکید دارد گفت: اما این مسائل موضوع توافق هسته‌ای نیستند. بنابراین نباید منجر به این شود که ما این توافق را لغو کنیم. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا حالا با فشار زیاد تلاش می کنند که همراه با پکن و مسکو این توافق را نجات دهند. بنابراین توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری از این مسئله است که ایران روزی بتواند سیاست‌های خارجی خود را با تسلیحات اتمی در پیش گرفته و یک رقابت تسلیحات اتمی را با عربستان سعودی شروع کند. به همین دلیل در حال حاضر همه مشکلات دیگر اتحادیه اروپا با ایران فعلا پشت سر گذاشته شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز می توان توافق هسته‌ای با ایران را نجات داد گفت: هنوز یک فرصت برای این منظور وجود دارد، اما زمان می گذرد. دولت ایران در سایه این توافق به بهبود اوضاع اقتصادی امیدوار بود. البته اینکه این اتفاق نیفتاده است در درجه اول به تحریم ها مربوط نمی شود، بلکه مرتبط به سوء مدیریت اقتصادی و فساد در این کشور است. اگر مقامات در تهران ببیند که این توافق دیگر هیچ دستاوردی برای کشورش نداشته و در پاییز حتی منبع اصلی درآمد دولت حاصل از نفت کاهش یابد ایران دیگر به این توافق پایبند نخواهد بود و اجازه کنترل تاسیسات هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای نمی دهد.

نوری پور در ادامه در پاسخ به این پرسش که بعد از اولین مرحله تحریم های آمریکا که از دیروز اجرایی شده است در ماه نوامبر هم موج دوم اجرای این تحریم ها آغاز می شود و آیا این امکان وجود دارد که تا آن زمان این بحران کاهش یابد گفت: بله این موفقیت می تواند به دست آید که توافق هسته‌ای در این دوره نجات یابد. در حال حاضر یک کمبود آب بالا و خشکسالی فاجعه آمیز در ایران وجود دارد که البته به علت کمبود زیر ساخت های موجود است. کمک های غرب برای زیر ساخت‌ها و دانش فنی مربوط به آن می تواند در کاهش این بحران موثر باشد. این کمک ها برای مردم این کشور خوب بوده و می تواند سیگنالی برای ایران باشد. اروپاییان نباید حالا با توجه به اعتراضات شدید مردم ایران به وضع موجود سکوت کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می خروج یک‌جانبه کشورش از توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

از روز گذشته تحریم‌های در حالت تعلیق آمریکا علیه ایران مجدداً به‌اجرا در آمدند.

اولاً ایالات متحده می‌خواهد شرایطی را ایجاد کند که ایران نتواند به دلار آمریکا هیچ دسترسی‌‌ای داشته باشد و نتواند با طلا و فلزات گرانبها تجارت کند. همچنین از تجارت فلزات خاص و مواد خام و نرم‌افزار صنعتی با ایران هم باید جلوگیری شود.

90 روز بعد هم در ماه نوامبر تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال می‌شود که با کمک آن واردات نفتی دیگر کشورها از ایران به صفر کاهش می‌یابد. هم‌زمان آمریکا می‌خواهد پرداخت‌های بین المللی به ایران را متوقف کند.