اتریش: شرکت‌های چینی جایگزین شرکت‌های اروپایی در ایران می‌شوند

"کارین کنایسل"، وزیر امور خارجه اتریش درباره ناامنی‌های قانونی با توجه به سیاست‌های "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده و در مصاحبه‌ای با «کورن زیتونگ» تصریح کرد: اگر ما به توافقی که انجام داده‌ایم چه توافق هسته‌ای با ایران یا توافق سازمان تجارت جهانی و قواعد مشخص دیگر پایبند نباشیم بنابراین ناامنی و عدم اطمینان افزایش می‌یابد.

ایالات متحده آمریکا از تصمیمات خود برای خروج از سازمان تجارت جهانی سخن گفته و در ماه می نیز از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است. اولین مرحله تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که از سه شنبه گذشته اجرایی شده است می‌تواند همچنین شرکت‌های اروپایی را تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر امور خارجه اتریش خواستار گام‌های مشخص برای راه حل مناقشات اتمی با ایران شده و گفت: تلاش‌های مختلفی برای اینکه از رویارویی‌های کلی اجتناب کنیم وجود دارد. بخصوص در اینجا مسئله جبران خسارت و کانال‌های تامین مالی برای شرکت‌هایی مطرح است که در ایران فعال هستند. حقیقت این است که جایی که شرکت‌های غربی عقب نشینی می‌کنند و خارج می‌شوند شرکت‌های چینی وارد می‌شوند.

کنایسل به عنوان مثال به پروژه گازی پارس جنوبی اشاره کرد که شرکت فرانسوی توتال از ترس تحریم‌های آمریکا از آن خارج شده است.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین تصریح کرد که من همواره سعی کرده‌ام همچنین این مسئله را برای همکاران آمریکایی خود توضیح دهم که تحریم‌های ثانویه فشار بر شرکت‌های اروپایی را افزایش می‌دهد و شرکت‌های چینی را تقویت می‌کند.

به اعتقاد وزیر امور خارجه اتریش، چین نه تنها در ایران بلکه در جنوب شرقی اروپا خلاهای تجاری ایجاد شده را پر می‌کند. وی در این باره گفت که ما باید به بخش اروپایی توجه داشته باشیم که تا حد زیادی چین نه تنها به عنوان سرمایه گذار بلکه بازیگر سیاسی در آن فعال می‌شود.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین با توجه به این تحولات رخ  داده خواستار گسترش سریع اتحادیه اروپا در جنوب شرقی آن شد و خطاب به همتایان فرانسوی و هلندی خود اعلام کرد که ضرورت اقدام در این عرصه وجود دارد.

وی در ادامه به سیاست‌های کشورش در قبال ترکیه اشاره کرده و گفت: سیاست‌های کشور من در قبال ترکیه بر اساس توافقات دولت است. من این مسئله را در مذاکرات خود با وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده‌ام. اتریش هیچ علاقه‌ای به مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ندارد و آنکارا هم این را می‌داند. آنچه که آنکارا می‌خواهد این است که این مسئله دائما از طرف اتریش تکرار نشود.