به گزارش خبرآنلاين، تنها بهانه اتحاديه اروپا براي افزايش تحريم​هاي ضد ايراني اخير خود بازگرداندن ايران به ميز مذاکره عنوان شد. دليلي که کاترين اشتون از آن خبر داد. او از نامه​هايش به سعيد جليلي رئيس تيم مذاکره کننده هسته​اي ايران و مذاکراتش با علي​اکبر صالحي وزير امورخارجه در راستاي تلاش​هاي اتحاديه اروپا براي تداوم مذاکرات هسته​اي با ايران سخن گفت. بي​آنکه از پاسخ​هاي ايران به اين تلاش​ها حرفي بزند. اين در حالي است که هر دو طرف مذاکره وي از استقبال ايران براي ادامه مذاکرات سخن گفته و مي گويند. کما اينکه جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آخرین نامهای که به کاترین اشتن نوشت، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکره با ۱+۵ اعلام کرد.
امروز هم وزیر امور خارجه درباره اظهارات رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی ۱ + ۵ برای مذاکره با ایران به فارس گفت که ما همیشه اعلام کرده‌ایم که آماده مذاکره بر اساس احترام متقابل هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد که بحثبر سر زمان و مکان مذاکره بود که اشتون با اغلو تماس گرفته و راجع به اینکه مکان این مذاکره استانبول باشد صحبت کرده است.
صالحي یادآور شد: اطلاعات داده شده به آقای اغلو را به دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز انتقال دادیم و هماکنون منتظر اعلام نظر آقای جلیلی درباره زمان و مکان هستیم تا آن را به آقای اغلو منعکس کنیم تا او نیز به خانم اشتون انتقال دهد و نهایتاً یک توافقی صورت گیرد.