تعیین سهم کشورها از خزر منجر به رعایت حقوق در استفاده از منابع آبی می‌شود

اسدالله عباسی، در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، گفت:  در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هیچ بحثی پیرامون تعیین سهم کشورها از دریا نشده است، البته آقای رئیس‌جمهور در جریان مذاکرات با سران سایر کشورهای حاشیه دریای خزر پیشنهاداتی در این زمینه داده است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر همه کشورهای همسایه ساحلی باید به دور از تنش به مفاد کنوانسیون پایبند باشند و به لحاظ زیست‌محیطی و با توجه به منابع آبی و نفت و گاز حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

وی افزود: تا به حال تنش و اختلافی بین کشورهای حاشیه خزر در رابطه با استفاده از این منابع وجود نداشته است اما تعیین سهم در رعایت حقوق کشورها و استفاده از این منابع به مدیریت بهینه و بهبود شرایط کمک می‌کند.

عباسی معتقد است: در شرایطی که بسیاری از کشورها فریاد دشمنی علیه ایران بلند کردند، تعیین سهم می‌تواند به اختلافات دامن بزند زیرا دشمنان از هر شرایطی برای تنویر افکار عمومی استفاده می‌کنند کما اینکه هنوز توافق نهایی بین کشورها صورت نگرفته است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مباحثی هم که پیرامون سهم کشورهای حاشیه خزر مطرح شده از مباحث حاشیه‌ای است لذا نباید به آنها اتکاء کرد.