اصلاح قانون تائید اعتبارنامه نمایندگان مجلس چه دستاورد مثبتی دارد؟

یحیی کمالی پور، ضمن ارزیابی اصلاحیه تائید اعتبارنامه نمایندگان از سوی قوه مقننه، گفت: اعتقاد دارم اصلاح صورت گرفته آنقدر نمی تواند به رفع دغدغه نمایندگان در خصوص تائید اعتبارنامه ها کمک کند.

رسیدگی به شکایت بر علیه اعتبارنامه ها باید بر اساس ادله محکم و قانونی باشد

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اذعان کرد اساسا وقتی اعتبارنامه ای در شعب مربوطه رسیدگی می شود باید مستند به ادله محکم و قانونی باشند که مورد بررسی قرار بگیرد.

 وی ادامه داد: طبق قانون اگر نماینده ای اعتبارنامه اش رد شود می تواند در صحن قوه مقننه از خودش دفاع کند و پس از آن نمایندگان تصمیم لازم را اتخاذ و نظرشان را اعلام کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بنابراین در اصلاحیه صورت گرفته شرایط به نفع نمایندگان تغییر کرده تا کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند؛ در این بین زمینه دفاع برای نمایندگان مردم نیز تسهیل تر شده است.

اصلاح قانون مربوط به اعتبارنامه نمایندگان جنبه شکلی دارد

کمالی پور با اشاره به اینکه اصلاح رخ داده در خصوص اعتبارنامه ها بیشتر جنبه شکلی دارد تا محتوایی، اظهار کرد: در واقع نمایندگان اعتراض دارند چرا هر نماینده ای می تواند به راحتی خدشه به اعتبارنامه دیگران وارد کند از این رو در اصلاحیه کنونی این امر نظام مند شده و بر ضرورت ارائه مدارک مستند و مستدل تاکید شده است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته باید یادآور شد در گذشته وقتی شکایتی از سوی نماینده ای رخ میداد، در مقابل نماینده دیگر هم اقدام به طرح شکایت می کرد که دور تسلسل را رقم می زد از این رو اصلاحیه مذکور این مهم را برطرف کرده است.

 نمایندگان مردم در خانه ملت به منظور تامین نظر شورای نگهبان ضوابط تائید اعتبارنامه نمایندگان را مشخص کردند.