اروپا در مواجهه با ایران بدنبال جایگزینی برای سوئیفت باشد

جواد کریمی قدوسی، با اشاره به درخواست گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه برای قطع دسترسی ایران به نظام مالی سوئیفت، گفت: سوئیفت سیستمی برای تجارت بین المللی است و زمینه انتقال اطلاعات  کشورها را فراهم می کند.

سوئیفت هیچگاه به طور مطلق در ایران فعال نبوده است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه کشورها برای نقل و انتقال کالاها و همچنین ارز ناشی از واردات و صادرات از سوئیفت استفاده می کنند، تصریح کرد: بر این اساس کشورمان از گذشته در سیستم سوئیفت فعال بوده و این سیستم در کشورمان بسته نشده است؛ باید اذعان کرد سوئیفت در ایران فعال است اما این فعال بودن به منزله مطلق بودن نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس سیستم سوئیفت کشورها متوجه خرید و فروش ها می شوند و آمار گمرک های جهانی نیز از این طریق بدست می آید، ادامه داد: بنابراین طبق تحریم ها در سوئیفت خرید کالاهایی مانند آلیاژ برای استفاده در صنایع و غیره برای ایران ممنوع اعلام شده است.

طبق برجام باید محدودیت های کشورمان در سوئیفت برطرف میشد

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در برجام مقرر شد محدودیت ها در سوئیفت برطرف شود، اظهار کرد: البته طبق توافق باید کمیسیون مشترک اقلام درخواستی ایران را بررسی کند و در صورتی که کاربرد دوگانه نداشته باشند به کشورمان فروخته شود. در واقع می توان اذعان کرد بعد از برجام حتی دسترسی ها به سوئیفت سخت تر شده است.

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه سیستم سوئیفت توسط آمریکایی ها اداره می شود، افزود: باید یادآور شد ارز غالب برای تبادلات مالی دلار است لذا آمریکایی ها سلطه زیادی بر این سیستم دارند.

لزوم پیش بینی سیستم مستقل از سوئیفت توسط اروپا برای مبادلات مالی با ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اروپایی ها باید سیستم مستقلی نسبت به سوئیفت را برای مبادلات با ایران تبیین کنند، خاطرنشان کرد: همچنین اگر کشورمان تمرکز بر روی پیمان های چندجانبه مانند پیمان بین ایران، روسیه، پاکستان، ترکیه داشته باشد، دیگر نیاز به استفاده از سوئیفت نیست.

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری آمریکا خواسته‌اند تا "همه اقدامات لازم" برای قطع دسترسی ایران به نظام مالی سوئیفت انجام شود. آنها این کار را کمکی به موفقیت استراتژی فشار بر ایران دانسته‌اند.